Over kostendelersnorm AOW, mijn man en ik zitten net in de AOw, mijn zoon woont in een zomerwoning achter ons huis,is hij toch voordeurdeler?

Mijn zoon heeft een eigen hypotheek op deze zomerwoning,eigen huisnummer en brievenbus. Worden wij straks toch gekort op onze AOW omdat we voordeur delers zijn? Ik heb gehoord dat dit 300 euro per mnd is, wij krijgen een AOW van 1400 euro, moeten wij strak wat we te kort hebben bij mijn zoon halen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Waar heeft u uw informatie vandaan?
Alleen als u een bijstandsinkomen zou hebben met een verdienende inwonende zoon zou er gekort kunnen worden op de bijstandsuitkering. Ook als de zoon bij u zou inwonen: u wordt niet gekort op uw AOW-inkomen. Zelfs niet als de zoon een miljoen zou verdienen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat wordt toch de nieuwe voordeurbelasting oftewel Kostendelersnorm van Jetta Kleinsma? Deze wordt toch dinsdag door de kamer aangenomen? Zo als ik het begrijp moet een echtpaar met AOW met een inwonend meerderjarig werkend kind ongev 300 bruto inleveren. Ik weet niet of dit voor allebei betreft dus 2x 300 euro of 1 x 300 . Als we allebei 300 in moeten leven moeten we van 800 euro zien rond te komen. Wat we te kort komen moet dan door inwonend werkend kind maar worden bijgepast. Zo heb ik het begrepen. Op de site van de SP staat een Nibud berekening hoe het in zijn werk zou gaan.

Antwoorden (1)

Nee, hij heeft een ander huisnummer en woont dus op een ander adres. Jullie zijn geen voordeurdelers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Maar als het huisje als recreatiewoning bedoeld is, kan uw zoon er geen vast adres hebben, tenzij er ontheffing is verleend en het huisje het hele jaar door mag bewoond worden.
Als zijn woonadres bij u is, en hij een recreatiewoning heeft is het een ander verhaal.