in 2005 is een badkamer geplaatst nu is dit in box 3 geplaatst per ongelijk,kan ik dit nu nog in box 1 zetten en belastingvoordeel van krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aanslag over 2005 zal inmiddels onherroepelijk vaststaan. In dat geval kun je geen wijzigingsaangifte meer doen. Een verzoek aan de inspecteur om je aanslag 2005 ambtshalve te corrigeren zal waarschijnlijk ook falen omdat de termijn van 5 jaar, gerekend vanaf 2005, ook al verstreken is,

Antwoorden (3)

De aanslag over 2005 zal inmiddels onherroepelijk vaststaan. In dat geval kun je geen wijzigingsaangifte meer doen. Een verzoek aan de inspecteur om je aanslag 2005 ambtshalve te corrigeren zal waarschijnlijk ook falen omdat de termijn van 5 jaar, gerekend vanaf 2005, ook al verstreken is,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kun je nergens zetten. Het plaatsen van een badkamer is wat dat betreft hetzelfde als het kopen van een brood. Daaraan betaalt de belastingdienst ook niet mee.
Computoon
11 jaar geleden
U heeft waarschijnlijk geen mogelijkheden meer de kosten van de badkamer alsnog in aftrek te nemen. Want u heeft destijds geen verbouwingslening of verbouwingsdepot afgesloten. Door deze lening t.b.v. verbouwing / onderhoud woning / woningverbetering zou de rente aftrekbaar zijn geweest gedurende maximaal 30 jaar. Bij een lening die in kortere tijd wordt afgelost bijvoorbeeld in 5 jaar is de te betalen rente gedurende deze 5 jaren aftrekbaar.

Voorbeeld: verbouwingslening € 9000 / het gehele bedrag wordt besteed aan de badkamer. Elk jaar is € 300 aftrekbaar (9000 : 30) Dit geeft een jaarlijkse teruggaaf van € 126 – bij een belastingpercentage van 42%.

Stel dat er destijds toch een lening is afgesloten. Dan zijn de jaarlijks te betalen rentebedragen alsnog aftrekbaar vanaf 2008. (vijfjarentermijn) Voor voorgaande jaren moet dat door de aangifte opnieuw digitaal in te sturen inclusief de 'vergeten' aftrekpost. Dat is ook mogelijk als de aangifte definitief is én de aangifte niet door de inspecteur destijds is gecorrigeerd. Als correctie destijds wel heeft plaatsgevonden moet de aanvulling schriftelijk worden ingediend met een verzoek tot ambtshalve vermindering aanslag. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/rekenhulpen/bezwaarcheck

Toegevoegd na 7 uur:
bij herlezing van uw vraag zie ik dat u de kosten van de badkamer in Box 3 heeft geplaatst. Dat zou kunnen betekenen dat er destijds een lening is afgesloten om de badkamerkosten te betalen. De betaalde rente in de jaren 2005, 2006 en 2007 is niet meer aftrekbaar. Rente betaald in 2008, 2009 en latere jaren wel. Bij een correctie dient u er wel rekening mee te houden dat de lening bij verplaatsing naar Box 1 uit Box 3 wordt gehaald. Als deze lening bijvoorbeeld € 9.000 is betekent dat een kleine € 100 bijbetaling. (1,2% met verrekening van een schuldendrempel) Erg opschieten doet dat allemaal niet. M.a.w.: ALS u de lening naar Box1 zou willen verhuizen is het praktisch aan te raden daarmee in belastingjaar 2012 te beginnen. Dan nog is de belastingwinst gering, waarschijnlijk slechts een paar euro-tientjes per jaar.
fisbel