Mijn dochter van 18 doet op particuliere school vwo. Zijn kosten aftrekbaar van belasting bij haar of bij ouders?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
16.4K
fisbel
7 jaar geleden
Heeft de dochter al de tegemoetkoming scholieren aangevraagd?
https://duo.nl/particulier/scholier/financiering-voor-scholieren/een-tegemoetkoming-aanvragen.jsp

Antwoorden (2)

In ieder geval niet bij de ouders.

In principe ook niet bij het kind -VWO is niet gericht op een beroep- al heeft een meisje dit door een gerechtelijke procedure voor elkaar gekregen. (Belastingdienst was het namelijk niet met de aftrekpost eens). Overleg dit met een fiscaal adviseur, zou ik zeggen.

Voor 2018 bestaat de kans dat de hele scholingsaftrek komt te vervallen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Van de site van de Belastingdienst:

"Maakt u kosten voor een opleiding of een studie? Of hebt u kosten voor een EVC-procedure (Erkenning Verworven Competenties)? En geldt voor u het volgende?

    U of uw fiscale partner maken de kosten voor uw studie of die van uw fiscale partner. Kosten voor de studie van uw kind mag u niet aftrekken.
    De opleiding of studie is gericht op uw (toekomstig) beroep.
    Er is sprake van een leertraject. Dat betekent dat u kennis opdoet onder begeleiding of toezicht.

Dan mag u misschien uw studiekosten en andere scholingsuitgaven aftrekken."
Computoon
7 jaar geleden
De derde link van Computoon is in dezen van belang. ALS de ouders de studie aan de particuliere school hebben betaald, is er in elk geval voor de ouders én voor de dochter geen studiekostenaftrek mogelijk. De studiekostenaftrek is immers een PERSOONSGEBONDEN aftrekpost.

De dochter zal de studiekosten moeten hebben betaald. Bijvoorbeeld vanuit een lening die de ouders aan de dochter t.b.v. de studie hebben verstrekt. De ouders hebben dan een vordering op de dochter. Die overigens weer in enkele jaren kwijtgescholden kan worden (maximum bedrag ruim € 5000 per jaar - schenkingsvrijstelling)

Ik zou, gezien de uitspraak van de rechter, de dochter in sterke overweging willen geven, de studiekosten in haar aangifte op te nemen. Er zal dan zeer waarschijnlijk een aftrekpost ontstaan die in het belastingjaar NIET of nauwelijks aftrekbaar is, maar in toekomstige jaren wel als: persoonsgebonden aftrek vorige jaren, voorheen: restant persoonsgebonden aftrek.

Let op: reken je niet rijk. Stel de aftrekpost is € 15.000 Bij een nihilinkomen schuift deze aftrekpost door naar volgende jaren. Zodra er inkomen is bijv. € 6000 hoeft er geen belasting betaald te worden vanwege de heffingskortingen. Maar er wordt wel 'verrekend' met de aftrekpost voorgaande jaren. Het inkomen wordt op € 0 gesteld en dit deel van de aftrekpost 'verdampt' / levert fiscaal niets op.

Er resteert in dit voorbeeld € 9000 aftrekpost.
Stel dat in het volgende jaar het inkomen € 10.000 is. De € 9000 kan volledig op het inkomen in mindering worden gebracht. Inkomen is € 1000 en er is een belastingteruggave van pakweg € 1000. In dit voorbeeld een schamele uitkomst gezien alle moeite om de aftrekpost aftrekbaar te maken.

Toegevoegd na 11 uur:
In het maartnummer 2017 stelt een lezer de vraag of het lesgeld van € 20.000 van het particuliere Luzac college voor de zoon aftrekbaar is. Antwoord: ja.
En zegt erbij dat het lesgeld niet voor de ouders aftrekbaar is. De zoon moet het lesgeld betalen en mag dit geld lenen van de ouders. Als hij geen of weinig inkomen heeft zal de inspecteur een beschikking vaststellen. De zoon kan het jaar daarna het bedrag weer in zijn aangifte opvoeren. Dit opvoeren van de aftrek gaat net zo lang door totdat de zoon voldoende inkomsten er tegenover kan stellen. De drempel van € 250 is eenmalig. De aftrekpost gaat (gedeeltelijk) verloren als de zoon een bijbaantje heeft tijdens zijn studie. Vanwege de heffingskortingen is hij over dit lage inkomen sowieso geen belasting verschuldigd.
fisbel
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Toch blijf ik dit vreemd vinden. Als voorwaarde voor de aftrek stelt de Belastingdienst o.a. dat het moet gaan om een "opleiding of studie voor een (toekomstig) beroep". Het Luzac college biedt particulier algemeen vormend onderwijs en leidt dus niet op voor een beroep of toekomstig beroep.
fisbel
7 jaar geleden
FiscAlert is niet zomaar een blad. Het blad staat voor gedegen en betrouwbare fiscale informatie. Informatie gebaseerd op wetgeving en fiscale praktijk + rechterlijke uitspraken