Ik wil geld verdienen zonder KVK, hoeveel mag ik naast mijn baan bijverdienen?

goededag, ik wil naast mijn baan wat extra geld verdienen. Ik heb een mediawebsite waar ik advertentieruimte beschikbaar wil stellen. Hoeveel geld mag ik bijverdienen op jaarbasis? Moet ik over alles wat ik daar aan verdien belastingaangifte doen? Zijn er extra regeld omtrent online verkoop? Ik schrijf kwitanties uit voor de bedrijven die ruimte kopen. alvast bedankt!

mvg bart

3 weken geleden
ronron1212
3 weken geleden
Als wat je verdient zal je aan de belasting moeten doorgeven bij je aangifte als overige inkomsten
tinus1969
3 weken geleden
Wat bedoel je met ‘zonder KVK’, waarom denk je dat dat uitmaakt?
erotisi
3 weken geleden
De kleineondernemersregeling (KOR) is een vrijstelling voor de omzetbelasting. Omzetbelasting wordt ook wel btw genoemd. Je mag de KOR in elke rechtsvorm gebruiken als je omzet onder de 20.000 euro per jaar blijft. De KOR geeft alleen vrijstelling voor de omzetbelasting. Voor andere belastingen zoals bijvoorbeeld inkomstenbelasting, moet je aangifte blijven doen en op tijd betalen. https://www.kvk.nl/geldzaken/kleineondernemersregeling-gebruiken/ https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/wat-zijn-inkomsten-uit-overig-werk
tinus1969
3 weken geleden
@erotisi, KOR is vooral aantrekkelijk voor een kleine ondernemer die aan particulieren levert.

Antwoorden (1)

In principe moet je over het hele (netto) inkomen dat je verdient met je website belasting betalen. Verder is dit blijkbaar een structurele activiteit, daardoor in inschrijving bij de KvK zowel verplicht als voordelig - dat laatste vanwege de mogelijkheid om BTW te verrekenen.
3 weken geleden
ronron1212
3 weken geleden
@tinus1969 dat is wel afhankelijk van de inkomsten of wel de omzet.
tinus1969
3 weken geleden
Wat is afhankelijk van de omzet?
ronron1212
3 weken geleden
De BTW daarvoor moet je wel als ondernemer worden aangezien door de belastingdienst en is inschrijving kvk verplicht
tinus1969
3 weken geleden
Dat zeg ik toch ronron?
ronron1212
3 weken geleden
daardoor in inschrijving bij de KvK zowel verplicht als voordelig - dat laatste vanwege de mogelijkheid om BTW te verrekenen. Dit zeg je @tinus1969 en daarvoor moet de belastingdienst je eerst als ondernemer zien.
tinus1969
3 weken geleden
En de belastingdienst ziet je als ondernemer voor de btw zodra je ingeschreven bent bij de Kvk.
ronron1212
3 weken geleden
Nee @tinus1969
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/
erotisi
3 weken geleden
als je ondernemer bent voor de ib ben je ook ondernemer voor kvk/btw maar vv niet altijd
tinus1969
3 weken geleden
@ronron1212 je verwart ‘ondernemer voor inkomstenbelasting’ met ‘ondernemer voor btw’.
Bartjekwartje
3 weken geleden
Ik wordt niet veel wijzer van de reacties.. toch bedankt voor het reageren. Laat ik de vraag eens anders stellen. Hoeveel geld mag ik verdienen via marktplaats verkoop zonder dat ik me inschrijf bij kvk? En kan ik dat vergelijken met de verkoop van online reclameruimte? dus stel dat je zonder gedoe bijv. 5000 mag bijverdienen via marktplaats, geldt dit dan ook voor die online activiteiten?? ik hoef geen 10.000 euro er aan te verdienen, het gaat max om enkele 1000 euro in een jaar..
tinus1969
3 weken geleden
‘ Hoeveel geld mag ik verdienen via marktplaats verkoop zonder dat ik me inschrijf bij kvk?’
Daar is vziw geen grens voor. Zie bv https://www.kvk.nl/starten/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven-bij-kvk/ Maar waarom vind je dit zo belangrijk of lastig? Kvk inschrijving kost je niets en kan aantrekkelijk zijn omdat je btw kunt verrekenen; veel serieuze adverteerders zullen die optie ook op prijs stellen.,
tinus1969
3 weken geleden
Verder; of je nu 100, 1000 of 10.000 bijverdient met je website, hierover MOET je inkomstenbelasting betalen.