Is het verstandig om van een fulltime naar twee parttime banen te gaan?

Wegens persoonlijke voorkeur (soort werk) wil ik mijn fulltime baan (40 u p/wk) opzeggen voor 2 parttime banen(1x 20 u p week + 1x 12 uur p/week). Mijn huidige baan kan ik houden (wordt dan 20 uur p week) + voor 12u per week een baan bij een andere werkgever. Zijn er naast het aantal uren nog meer nadelen waar ik rekening mee moet houden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (3)

Mijn ervaring is dat de carriere minder hard gaat als je part time werkt, dat hoeft geen probleem te zijn maar is helaas wel vaak het geval. Ook loop je het risico dat er flexibiliteit van je gevraagd wordt waar je niet aan kunt voldoen. Even iets langer blijven kan niet, want je baan bij de andere baas wacht op je. Ook heeft het financiële gevolgen, niet alleen in loon maar ook voor je pensioen. En je hebt meer reistijd. Twee werkgevers hebben, zorgt voor extra kilometers.

Maar als dit je persoonlijke voorkeur is, zijn de gevolgen waarschijnlijk van ondergeschikt belang, maar wel goed om even bij stil te staan.
paulus811
10 jaar geleden
En krijg je maar bij een werkgever loonheffingskorting. Bij de ander ga je dus erg veel belasting betalen van je loon. Je gaat er financieel erg op achteruit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk heeft u het nadeel van het lagere inkomen: 32 uur werk zal minder opleveren dan 40 uur werk. Maar dat weet u. Hoe zwaar voor- en nadelen wegen bepaal je zelf: minder inkomen, reistijd, plezier in het werk, , carrièremogelijkheden, collega's.

Belastingtechnisch is er geen verschil of het inkomen bij 1, bij 2 of bij 100 werkgevers wordt verdiend. Bij een bepaald inkomen hoort een bepaald percentage te betalen belasting.

Optisch kunnen er verschillen ontstaan in de belastingaangifte bij 2 banen. Bij 2 inkomens laat u op de baan met het hoogste inkomen de heffingskorting toepassen. Op de kleinere baan niet. Maar als het totale inkomen boven zo'n € 20.000 uitkomt kan het zijn dat u achteraf moet bijbetalen. Dat komt omdat een deel van het inkomen in schijf 2 i.p.v. schijf 1 belast wordt. Anders gezegd: u krijgt meer netto loon, maar omdat er te weinig belasting is ingehouden moet u dat meerdere achteraf bijbetalen. In werkelijkheid maakt het voor de belasting dus niets uit of u 1 of 2 banen hebt.
fisbel