Moet een leverancier de aankomende btw verhoging vooraf kenbaar maken?

Per 1 oktober gaat de btw omhoog van 19% naar 21%. Dat betekent dat de prijs voor consumenten voor vrijwel alle kontrakten en abonnementen omhoog gaat. Moet deze verhoging vooraf worden aangekondigd, of mag een leverancier veronderstellen dat klanten op de hoogte zijn van dit soort wettelijke wijzigingen?

Het gaat mij er dus om of het verplicht is, niet of het misschien netjes is om te melden als leverancier.

paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij niet. Als nederlander ben je verplicht op de hoogte te zij. Van alle wetswijzigingen (dmv de staatscourant. )
Lijkt me wel dat ze moeten mededelen hoe ze dat gaan verwerken.. Bv telefonie... Gaat je maand bedrag omhoog of krijg je minder minuten.
paulus811
11 jaar geleden
Maar lijkt t je nou wel of niet?
ronron1212
11 jaar geleden
paulus mobie 1980 geeft een reactie geen antwoord. mobie 1980 je krijgt niet minder bel minuten want dan verandert er niets de btw wordt gewoon hoger of ze moeten de bel minuten duurder maken waardoor je er minder krijgt.
paulus811
11 jaar geleden
ronron, maar ik mag toch wel reageren op een reactie? Want als ik het goed vertaal staat in het eerste deel dat een leverancier niets hoeft te doen, want men moet de wetswijzigingen kennen. Maar in het tweede deel staat dat ze wel moeten meedelen dat de tarieven worden aangepast. Die twee opmerkingen in één reactie spreken elkaar tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor hetzelfde geld wordt de verhoging teruggedraaid door een nieuwe regering, want de verkiezingen komen eraan.
ronron1212
11 jaar geleden
paulus811 natuurlijk mag je reageren op een reactie maar je vraag in je reactie om een antwoord en daar reageer ik juist op.

Het beste antwoord

Tenzij de wet intussen veranderd is, hoeft dit niet. Het is immers een verhoging die uit de wet volgt en waar een leverancier feitelijk niet mee te maken heeft.

Veel leveranciers zullen het wel doen om overbelasting van de klantenservice te vermijden. Aan sommige mensen gaat elk bericht op tv of in de krant nameljik voorbij op de een of andere manier.

Overigens is de verhoging minimaal.
Computoon
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Denk wel dat je gelijk hebt, maar dat de leverancier er niets mee te maken heeft is niet helemaal waar. Zijn tarieven gaan namelijk omhoog. Dat de verhoging minimaal is, vind ik ook niet. De btw stijgt namelijk met twee procentpunten dus meer dan 10%! Ik zou willen dat mijn salaris ieder jaar zo 'minimaal' steeg. + voor je antwoord.
Computoon
11 jaar geleden
Ja, wat is 'minimaal'... als iets nu euro 100.- inclusief BTW kost, dan kost het straks 101,68. ( (100/1,19) * 1,21)
Een verhoging van euro 1,68 dus (en in dit geval ook 1,68% ten opzichte van de oude prijs.) Verder kunnen we bedenken, dat de kosten van bijv. voeding niet stijgen, die blijft vallen onder het lage BTW-tarief van 6%. Ik denk dat de gevolgen van de stijging daarom meevallen.
Als onze salarissen stijgen met 1,68% en wij blijven exact hetzelfde kopen én de winkelier verhoogt de prijs van zijn goederen excl. btw niet, dan ondervinden we er geen enkele hinder van. Maar het is uiteraard een illusie dat dit zal gebeuren want de inflatie gaat natuurlijk ook gewoon door... Gaan de tarieven van de leverancier omhoog? Vanuit de leverancier gezien niet; zijn omzet verandert niet door het wijzigen van het BTW-percentage. Vanuit de consument gezien uiteraard wel, want hij betaalt (bij een gelijkblijvende prijs excl. btw voor de dienst of het product) meer. Toch zit er wel een 'risico' voor de consument aan de BTW-stijging; vermoedelijk zal een aantal ondernemers misbruik maken van de stijging van het BTW-tarief door gelijktijdig de prijs voor hun product/dienst excl. BTW te verhogen, net zoals destijds vaak gebeurd is bij het invoeren van de Euro.
paulus811
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord computoon.