Als je je statiegeld aan een goed doel doneert is dit dan aftrekbaar van de belasting?

Bij het inleveren van statiegeldflessen kun je er voor kiezen het geld zelf te houden of het aan een goed doel te geven. Als je voor de laatste optie kiest krijg je hier ook een bonnetje van. Kun je deze bewaren en deze als donatie opgeven bij de aangifte Inkomstenbelasting?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

Als u een gift doet, mag u die misschien aftrekken. Voor het aftrekken van gewone en periodieke giften gelden verschillende voorwaarden.

Een gewone gift mag u alleen aftrekken als u die doet aan een algemeen nut beogende instelling (ANBI) of een steunstichting sociaal belang behartigende instelling (SBBI).

Tot 2014 mocht u een periodieke gift alleen aftrekken als u deze had vastgelegd bij de notaris. Vanaf 2014 hoeft dit niet meer. U kunt kiezen of u de gift via de notaris wil vastleggen of via een schriftelijke overeenkomst met de instelling of vereniging waaraan u de gift doet.

De goede doelen, waar het statiegeld naar toe gaat, vallen over het algemeen onder de algemeen nut beogende instellingen.

De bonnetjes die je krijgt als je een donatie bij de flessenautomaat hebt gedaan, kun je beschouwen als een schriftelijke overeenkomst, waar over wordt gesproken.
10 jaar geleden
escape
10 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Die bonnetjes gooi je in een doos met een gleuf naast de legeflessenautomaat, dus die ben je kwijt. Weg bewijs. Je kunt ze wel eerst kopieëren, maar dan is het nog steeds geen bewijs dat je ze in die gleuf hebt geduwd.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
de moderne flessenapparaten kennen naast de knop ( vaak groen) om een emballagebon uit te laten printen, ook een knop om het geld te doneren ( meestal een gele knop). Druk je op die gele knop, dan print het apparaat alsnog een bonnetje uit. deze bon is voor de eigen administratie. kan niet ingewisseld worden voor geld bij de kassa. de donatie heeft al plaatsgevonden door op de gele knop te drukken. kennelijk gaat het bij jou in de super nog op de klassieke manier,
fisbel
10 jaar geleden
AlphaLimaSierr
een correct antwoord. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, dit heb ik pas vandaag ontdekt toevallig alpha (maar normaal doet mijn man ook altijd de flessen LOL).
Nee. Of liever gezegd, vrijwel onmogelijk. Er geldt een minimumbedrag van 60 euro en je moet op verzoek van de belastingdienst kunnen bewijzen dat je de giften hebt gedaan. Dat gaat je niet lukken.
Bovendien moet het totaal aan (losse) giften hoger zijn dan 1% van het 'drempelinkomen'.
(Uitleg: Het drempelinkomen bestaat uit alle inkomsten uit box 1, 2 en 3, zonder de persoonsgebonden aftrek. Bij het invullen van de belastingaangifte kan het drempelinkomen eenvoudig worden berekend. De drempel voor giftenaftrek bedraagt 1% van het drempelinkomen met een minimum van € 60. Wat boven dit drempelbedrag is geschonken aan goede doelen, mag als aftrekpost worden opgevoerd. Er geldt ook een maximum voor de belastingaftrek. Het totaal aan giften mag niet hoger zijn dan 10% van het 'drempelinkomen'. )
10 jaar geleden
De Belastingdienst heeft een tool waarmee te bepalen is of een gift aftrekbaar is. Uiteraard passeren begrippen als: ANBI, gewone gift, gift met cultureel doel, periodieke gift de revue. Zie de bron.

Op zeker moment wordt de vraag gesteld: Kunt u met schriftelijke stukken aantonen dat u de gift hebt gedaan, bijvoorbeeld met bankafschrift of kwitantie.

De flessenbon is hier overduidelijk een schriftelijk bewijs. Dus de gift is aftrekbaar.
En nu maar hopen dat de inkt niet verbleekt. Te voorkomen door wat bonnen te verzamelen en een kopie te maken (of te scannen)
fisbel
10 jaar geleden
De Belastingdienst bepaalt voor welke doelen aantoonbare giften aftrekbaar zijn van het belastbaar inkomen. Dus niet alle giften aan goede doelen zijn zonder meer aftrekbaar.

Giften zijn echter nooit aftrekbaar van de belasting.
Als giften aftrekbaar zouden zijn van de belasting dan zou je 100% van je gift terugkrijgen en zo werkt het nu eenmaal niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op het bonnetje dient te staan het bedrag, naam van het goede doel en de vestigingsplaats. En ook de datum.

Hou rekening ermee dat je boven een drempelbedrag dient te komen. Het drempelbedrag is minimaal 60 euro.

Als je het zeker wil weten, dan alleen een belastinginspecteur hier goed antwoord op geven.