Vraag over brutto-netto?

Je hebt brutto en netto loon.
Zijn alle belastingen bij de netto loon al betaalt en het geld wat over is kan dus besteed worden an het huis aan het eten etc.?
Of worden daar alleen AOW belastingen vanaf getrekt???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (4)

Over je netto loon is alles ingehouden.

Toegevoegd na 2 uur:
Brutoloon - inhouding is nettoloon hier is alles af
ronron1212
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Loonbelasting: De te betalen belasting wordt niet ingehouden over het NETTO loon maar over het BRUTO loon.
Dit zal je Ronron ook bedoelen maar je schrijft het anders op. Bij de inkomstenbelasting wordt gekeken naar het belastbaar inkomen. Hierbij kan er sprake zijn van meerdere inkomens waardoor een deel van het inkomen in een hogere schijf terechtkomt. Met bijbetaling als gevolg. Daarnaast wordt het belastbaar inkomen beinvloed door aftrekposten als hypotheekrenteaftrek en andere aftrekposten als specifieke zorgkosten, studiekosten enzovoort. Stellen dat alle belasting reeds betaald is bij het netto loon is dus wel heel erg kort door de bocht.
Netto loon is wat je op je rekening gestort krijgt. Daar hoef je helemaal niets meer van af te dragen aan de belasting.
Dus JA van je netto loon kan worden besteed aan het huis, eten etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bruto loon min belastingen en min pensioenpremie is netto loon. Maar jouw werkgever weet niet of je nog andere inkomsten hebt of dat je nog aftrekposten hebt. Dus kan het uiteindelijk nog verschillen. Heb je geen andere inkomsten dan klopt het wel voor wat betreft de inkomstenbelasting en pensioenpremies maar je moet ook nog andere belastingen betalen als je een huis huurt/koopt. Rioleringsbelasting, waterschapsheffing Onroerende Zaakbelasting, Afvalstoffenheffing etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Belastingen en pensioenpremie: u bedoelt inkomstenbelasting / premies volksverzekeringen afgekort als IB / PVV. NB: pensioenpremie is AOW (17,9%). Daarnaast zijn ook premies ANW (1,1%0 en AWBZ (12,15%) verschuldigd. totaal derhalve: 31,15% (eerste twee schijvn - belastingjaar 2011) De opmerking over de andere inkomsten is geheel terecht. Als er meerdere inkomens zijn wordt regulier allereerst in schijf 1 belastingen ingehouden.
Door optelling van inkomens moet er achteraf vaak worden bijbetaald.
De belasting dat wordt betaald vanuit jouw periodieke (maandelijkse) salaris is eigenlijk maar een voorschot. Want iedereen in Nederland betaald jaarlijks inkomensbelasting.
Aan het begin van het nieuwe jaar geef jij al je inkomen op. Sommige zaken mogen afgetrokken worden van jouw belastbaar inkomen. Denk aan studiekosten of alimentatie.
Wanneer je belastbaar inkomen opnieuw is vastgesteld, dan gaat men berekenen wat de af te dragen inkomensbelasting is.
In de bron zie je de rekenwijze voor het bepalen van de uit box 1 bedoelde inkomsten