Wat kost mij netto per maand mijn auto van de zaak?

Ik heb nu bijna een half jaar een auto van de zaak en heb naar mijn weten alles berekend wat er te berekenen valt. Toch twijfel ik nu. Wie kan mij helpen?

Dit is mijn situatie:
- Ik heb een auto met een nieuwwaarde van €18.490,-
- Deze auto heeft 14% bijtelling
- Ik verdien €24.000 bruto per jaar (ben nog geen jaar geleden afgestudeerd)
- Ik betaal per maand €52,50 netto eigen bijdrage aan de auto
- Ik rijd meer dan 500km per jaar privé

Volgens mij zijn dit alle gegevens die je nodig hebt.

Wie kan mij vertellen wat ik nu werkelijk per maand netto betaal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Bijtelling is 14%x 18490 is 2588 per jaar min eigen bijdrage.
Per maand 2588:12=215,71 . Belasting is (215,71-52,50) x 42% is € 68,55 aan belasting . + bruto € 52,50 is totaal € 121,05 aan geld per maand.

Als het goed is, is dat bij de netto salarisberekening berekend en ingehouden.

Toegevoegd na 14 minuten:
De bijtelling moet voor werknemers al plaats vinden in de loonheffing. De vergoeding voor privegebruik vermindert de bijtelling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bedoelt dat eigenlijk dat hele bedrag automatisch op mijn salaris wordt ingehouden en ik geen bedrag achteraf nog hoef te betalen? Want naar mijn weten staat alleen de eigen bijdrage als los aangegeven op mijn loonstrook.
Cryofiel
10 jaar geleden
Vergeet het leaseautogat in de pensioenopbouw niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Auto van de werkgever is fiscaal loon en in principe geen loon voor pensioenberekening. Daarom graag toelichting over uw leaseautogat. M.i. is er geen verschil of de werkgever de auto operational least of koopt, dit laatste al dan niet met financial leasing. Waarom dan spreken van een geleaste auto?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie ;-)
Cryofiel
10 jaar geleden
Huidige situatie van vraagsteller: een salaris van € 24000 bruto per jaar en een leaseauto. Het pensioen wordt opgebouwd op basis van het salaris van € 24000. Natuurlijk met franchise enzovoort, maar dat maakt voor deze uitleg niet uit. Stel dat vraagsteller met de werkgever kan onderhandelen: een hoger salaris, maar geen leaseauto. Het bruto salaris wordt precies zoveel hoger dat de netto verhoging precies genoeg is om zelf de auto te kopen, te onderhouden en (straks) te vervangen die anders zou zijn geleast. Voor de vraagsteller maakt dit totaal geen verschil. Eerst had hij netto een bepaald bedrag per maand te besteden, na de onderhandelingen heeft hij (na aftrek van alle autogerelateerde kosten die hij nu zelf moet betalen) exact hetzelfde bedrag per maand te besteden. (Indien gewenst kunnen we ook de rente-effecten van het zelf moeten kopen van de auto in de onderhandelingen meenemen. In dit verhaal doe ik alsof die rente-effecten er niet zijn.) Kortom, netto maakt het voor vraagsteller niets uit. Maar nu heeft hij wel een hoger bruto salaris. En dus een hoger pensioengevend salaris. Dus als hij ooit met pensioen gaat, zal hij een hoger pensioen hebben opgebouwd. In feite wordt dus het pensioen lager doordat een deel van het salaris wordt uitgekeerd in de vorm van een leaseauto. Deze verlaging van het pensioen wordt het leaseautogat genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het bovenstaande is niet wat gevraagd wordt en bovendien niet volledig en geeft daarmee een onjuist beeld.
Bereken maar eerst wat een nieuwe auto prive per jaar kost incl. afschrijving, bruteer dat dan kom je ruwweg op een mogelijk totaal bruto salaris € 34.000. Met voor de werkgever hogere lasten waaronder premies. Als de werknemer voor zijn baas dan van de prive-auto gebruik moet maken dan krijgt hij woon-werkverkeer in principe niet vergoed en voor de rest onbelast € 0,19 per km. Hogere vergoeding is belast en niet pensioengevend.
Als hij daarentegen een auto van de werkgever geeft dan kan hij zelf fiscaal aftrekbaar aanvullende premie storten voor een lijfrenteverzekering naar eigen keuze. Al met al een vraagstuk waarbij je van tevoren moet weten hoe de verhouding prive en echte zakelijke werkkilometers zal zijn. M.i. veel te gecompliceerd voor deze site.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het pensioengat valt wel degelijk onder de kosten van een leaseauto. Het zijn weliswaar uitgestelde kosten, maar het zijn wel degelijk kosten. Die kosten kunnen significant zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zonder argumenten blijft Cryo's commentaar een niet onderbouwde mening. Daarvoor is Goeie vraag niet bedoeld.
Cryofiel
10 jaar geleden
hajete, het is geen mening. Ik heb uitleg gegeven over de belastingtechnische en pensioentechnische achtergronden. Dat lijkt mij onderbouwing genoeg. Als de regels intussen zijn veranderd, hoor ik dat graag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryo geeft geen argumenten.

Andere antwoorden (1)

De bijtelling wegens privé gebruik van een auto van de werkgever wordt alleen voor de berekening van de loonheffing tot het loon gerekend. De eigen bijdrage verlaagd de bijtelling.
Het leas autoverhaal (en wat er van beweerd wordt) is niet door de vraagsteller aan de orde gesteld.
Het eerste antwoord is bijna goed, met dien verstande, dat door afrondingsverschillen de loonheffing € 0,09 per maand lager kan uitkomen.
bijtelling 2588 minus eigen bijdrage 630. Rest 1958 : 12= 163 x 42%=
€ 68,46 52,50 = € 120,96. Dat kost u de auto per maand.