mag de belastingdienst de bank dwingen om overwaarde te geven?

Ik kan zo bij de bank geen overwaarde opnemen simpelweg omdat ik niet altijd op tijd mijn hypotheek betaald heb. Mag en kan de Belastingdienst mijn bank dwingen om mij die overwaarde te geven om mijn belastingschuld hiermee te betalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

nee dat kan de belastingdienst niet. De bank maakt zelf een afweging of zij bereid zijn om jou een aanvullende hypotheek te verstrekken. Iedere bank heeft hiervoor zijn eigen regels maar over het algemeen komt het er op neer dat zij kijken naar de volgende zaken - heb je voldoende inkomen om de lasten te betalen? - ben je in het verleden je verplichtingen altijd op tijd nagekomen - is de extra hypotheek voor de woning of voor iets anders? Uit je vraag maak ik al op dat het met de betalingen in het verleden niet altijd goed is gegaan en dat zal de bank niet motiveren om hieraan mee te werken. vooral opdat het geld bestemd is om een andere achterstand - bij de belastingdienst - weg te werken.

De belastingdienst mag ver gaan om de belastingschuld te innen. Deze schuld gaat voor andere schulden, want niet betalen van belasting wordt gezien als niet bijdragen aan het leger en dan kom je aan de nationale veiligheid. Maar het verplichten aan de bank om de hypotheek te verhogen zodat de hypotheek hoger is dan de verkoopwaarde van het huis, dat is een stap te ver.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100