mag de belastingdienst de bank dwingen om overwaarde te geven?

Ik kan zo bij de bank geen overwaarde opnemen simpelweg omdat ik niet altijd op tijd mijn hypotheek betaald heb. Mag en kan de Belastingdienst mijn bank dwingen om mij die overwaarde te geven om mijn belastingschuld hiermee te betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
ronron1212
10 jaar geleden
Dat kan de belastingdienst niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Het is momenteel volgens mij vrijwel onmogelijk om overwaarde op te nemen.
Ivana
10 jaar geleden
Belasting valt toch niet onder hypotheek. Daar heb je een persoonlijke lening voor nodig. Beter nog, je had het moeten opsparen (reserveren).
fisbel
10 jaar geleden
Een krediethypotheek of persoonlijke lening (bij een andere bank) zal niet lukken als u BKR geregistreerd staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is echt van de gekke. U betaalt uw schulden niet en dan moet een overheidsinstantie stappen gaan ondernemen bij derden om u tot betalen in staat te stellen, terwijl je bij die derde in het krijt staat( de hypothecaire aflossing). Bovendien valt het nog maar te bezien of er sprake is van overwaarde. Die overwaarde kan alleen tot uitdrukking komen op basis van vrijwillige verkoop in de verkoopprijs van uw woning. Wat er na aflossing van de hypotheek enz.overblijft is van u. Daar kunt u andere schuldeisers mee betalen. In feite vraagt u of de bank uw huis wilt verkopen, zodat de overwaarde daadwerkelijk aan het licht komt. Een soort gedwongen verkoop dus en dat drukt de prijs aanzienlijk. Ook kunt u een tweede of volgende hypotheek willen geven op basis van de overwaarde, maar daar zal de bank (als hypotheeknemer) met u als onzekere betaler niet zo happig op in gaan.
Wel is het zo, dat als u uw belasting niet betaalt de belastingdienst beslag op het pand kan laten leggen, zeker als er sprake is van voldoende overwaarde (om belastingschuld te betalen). Zoniet dan zal de belastingdienst daar node of geheel niet toe overgaan.

Antwoorden (2)

nee dat kan de belastingdienst niet. De bank maakt zelf een afweging of zij bereid zijn om jou een aanvullende hypotheek te verstrekken.

Iedere bank heeft hiervoor zijn eigen regels maar over het algemeen komt het er op neer dat zij kijken naar de volgende zaken

- heb je voldoende inkomen om de lasten te betalen?
- ben je in het verleden je verplichtingen altijd op tijd nagekomen
- is de extra hypotheek voor de woning of voor iets anders?

Uit je vraag maak ik al op dat het met de betalingen in het verleden niet altijd goed is gegaan en dat zal de bank niet motiveren om hieraan mee te werken. vooral opdat het geld bestemd is om een andere achterstand - bij de belastingdienst - weg te werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De belastingdienst mag ver gaan om de belastingschuld te innen. Deze schuld gaat voor andere schulden, want niet betalen van belasting wordt gezien als niet bijdragen aan het leger en dan kom je aan de nationale veiligheid.

Maar het verplichten aan de bank om de hypotheek te verhogen zodat de hypotheek hoger is dan de verkoopwaarde van het huis, dat is een stap te ver.