Wat is het nut van bedrijfsvoorheffing?

Ik weet wat bedrijfsvoorheffing is, maar ik weet niet waarom je dat moet betalen. Wat gebeurt er met deze belasting?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Die wordt verrekend met je definitieve aanslag.

Antwoorden (1)

Het is een Belgische belastingsoort die in Nederland loonbelasting heet (en dan deel uitmaakt van de loonheffingen).

De voordelen zitten aan twee kanten.
1. Stel dat die belasting er niet was. Dan zouden werknemers hun brutoloon ook netto uitgekeerd krijgen. Uiteraard zouden ze het dan nog steeds moeten opgeven voor de inkomstenbelasting. Omdat er geen "voorschot" zou zijn betaald (de bedrijfsvoorheffing) zouden ze "de volle mep" moeten betalen na afloop van een heel jaar. Je zou zien dat veel mensen dat dan niet meer kunnen omdat ze ook het deel dat voor de Belastingdienst was hebben opgemaakt. Met het systeem van bedrijfsvoorheffing wordt dit voorkomen. De werkgever is een kassa voor de Belastingdienst en zorgt ervoor dat het geld op de goede plaats terechtkomt.

2. De overheid heeft belastinggeld nodig voor het uitvoeren van haar taken als bestuur, veiligheid, onderwijs, enz. Het is praktisch dat het nodige geld in een regelmatige stroom binnenkomt. Het wordt immers ook gespreid over het jaar besteed. Met het systeem van bedrijfsvoorheffing heeft de overheid het geld eerder.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het doel van deze belasting en alle andere is het bijdragen aan de "algemene middelen". Waaruit zou anders het werk enz. moeten worden betaald dat voor "het algemeen belang" gedaan wordt? Wie zou de politie, militairen en alle andere ambtenaren moeten betalen, de straatverlichting, de vergoedingen voor mensen in de gemeenteraad en het parlement, de opvang van vluchtelingen, enz. enz. enz.
Computoon