Komt de belastinginspecteur langs bij particulieren voor controle aftrekbare studiekosten?

Zojuist heb ik contact gehad met de Belastingtelefoon. Omdat ik een thuisstudie volg vroeg ik mij af of een tablet aftrekbaar is (studiekosten), zodat ik niet steeds alle digitale documenten uit hoef te printen en in mappen mee hoef te nemen. De medewerker vertelde mij dat een tablet inderdaad aftrekbaar is, maar dat je deze net als een computer, printer, e.d. niet voor privé mag gebruiken. Er mogen dus geen spelletjes en apps op worden gezet. Ook vertelde hij dat het kan dat een belastinginspecteur de tablet zou kunnen gaan controleren op deze gegevens.
Deze (utopische) regels ken ik inderdaad. Maar is het nu echt zo dat een belastinginspecteur langs zou kunnen komen om dit echt te controleren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Of er een Belastinginspecteur langskomt hangt af van verschillende factoren, maar de kans is heel klein. Factoren die meespelen zijn of uw aangifte vreemde zaken bevat of heel erg afwijkt van wat de Belastingdienst over u weet. De eerste stap bij een controle van de aftrekpost studie-uitgaven zal altijd eerst het opvragen van bonnen zijn. Er staat dus niet (onverwacht) een meneer of mevrouw van de Belastingdienst op de stoep. Overigens kunnen bonnen wel aanleiding zijn voor nader onderzoek.

Overigens bent u niet geheel correct voorgelicht door de Belastingtelefoon. Het is niet verboden om investeringen voor een studie ook privé te gebruiken. Het wordt dan wel aan u gelaten om ervoor te zorgen dat u slechts het deel dat u voor studie gebruikt aftrekt. Dus als u de tablet voor de helft gewoon privé gebruikt, dan mag 50% afgetrokken worden. Het is aan u om aannemelijk te maken hoe u uw apparatuur gebruikt. Het is daarom onwaarschijnlijker (en dus meer reden voor nadere controle) als u claimt de tablet alleen voor studie te gebruiken, in plaats van bijvoorbeeld 80%.

Daarnaast geldt bij duurzame goederen (die dus langer dan een jaar meegaan) dat bij de bepaling van de aftrek er rekening gehouden moet worden met de levensduur. Dus u kan niet alles in één keer aftrekken. Voor computers geldt dat de Belastingdienst er vanuit gaat dat ze drie jaar meegaan, en dat ze aan het eind van die drie jaar nog 10% van het aankoopbedrag waard zijn. Per jaar mag u dus 30% opvoeren als studiekosten. Let er ook op dat het per kalenderjaar gaat. Dus als u het apparaat in april 2012 gaat gebruiken, mag u slechts 9/12 van 30% aftrekken.

Er staat meer in de folder bij de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De belasting inspecteur komt niet langs. Daar hebben ze geen tijd voor.
Hij kan je wel vragen met het nodige bewijsmateriaal langs te komen (nota's).