Op diverse sites kom ik tegen dat de rente voor een lening aftrekbaar is van de belasting. Hoe vul ik dit in op mijn aangifte?

De lening is een doorlopend krediet van € 20.000. Ik doe doorgaans online aangifte.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

De rente van een lening is niet aftrekbaar. Alleen de rente voor een hypotheeklening.
Kijk eens naar de datum van de sites waarschijnlijk erg oude informatie.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de help van het programma zelf staat bij Box3: schulden: Box 3: schulden
Had u in 2010 schulden in Nederland of in het buitenland? Dan moet u de waarde daarvan aangeven in box 3. Wat geeft u aan?
een negatief saldo op een bankrekening schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto of een vakantie schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die horen bij een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen schulden voor de financiering van de tweede woning (bijvoorbeeld een vakantiehuisje) of andere onroerende zaken schulden volgens de Wet studiefinanciering erfbelasting Ik heb geen flauw idee watvoor invloed het zou hebben op de aangifte. Maar als het aftrekbaar is zou ik dat erg plezierig vinden natuurlijk.
ronron1212
13 jaar geleden
Wat heeft dit met aftrek van rente te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar jij het over hebt, zijn de vragen ter bepaling van het vermogen. Boven een bepaald saldo moet je vermogensbelasting betalen. Heb je bijvoorbeeld 25000 euro op een spaarrekening staan, dan kun je de schulden daar weer van aftrekken. Maar de rente van een "comsumptief krediet" zoals dat heet, zijn al heel lang niet meer aftrekbaar van de belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"consumptief krediet" bedoel ik natuurlijk. Als ik het tussen haakjes zet, moet ik het natuurlijk wel goed spellen :-)
ronron1212
13 jaar geleden
de vraag gaat over rente
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de rente hoeft niet van een hypothecaire lening te zijn om te kunnen worden afgetrokken
ronron1212
13 jaar geleden
Welke rente buiten die voor de besteding aan een huis is nog meer aftrekbaar dan hajete
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ ronron1212: Hajete is geen rente en is niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
Volgens ronron1212 is alleen de rente voor een hypotheeklening aftrekbaar.
Ook rente van andere leningen dan "hypotheeklening", dus zonder het recht van hypotheek voor de geldgever, zijn voor de inkomstenbelasting aftrekbaar.
Als je bij voorbeeld geld gebruikt uit een doorlopend krediet, van een persoonlijke lening of geld leent van familie is de rente aftrekbaar voor zover die betrekking heeft op geld dat besteed aan het hoofdverblijf van de belastingplichtige en leden van zijn gezin.
ronron1212
13 jaar geleden
Ga dus steeds om geld en aftrek rente voor een huis
en niet anders
ronron1212
13 jaar geleden
Wie een eigen woning bezit krijgt te maken met het eigenwoningforfait. Dit is een bedrag voor “woongenot” dat bij uw inkomen wordt opgeteld. U bespaart immers huur. U mag onder bepaalde voorwaarden de rente van uw geldlening aftrekken. De eigen woning valt in box 1, evenals de lening die u bent aangegaan voor de aankoop ervan.
Rente en kosten van geldleningen zijn alleen aftrekbaar als deze zijn aangegaan voor de verwerving, verbetering of onderhoud van de eigen woning. Hebt u de hypotheek verhoogd om bijv. een boot aan te schaffen, dan betaalt u daarvoor wel hypotheekrente, maar dit gedeelte van de rente is niet aftrekbaar. Dit deel van de schuld valt in box 3. De boot -roerende zaken voor eigen gebruik- hoeft u niet aan te geven.
Let op! Vanaf 1 januari 2001 geldt dat u rente maximaal 30 jaar mag aftrekken. Als u de lening vóór deze datum heeft afgesloten, telt de termijn van 30 jaar ook vanaf deze datum.
ronron1212
13 jaar geleden
http://www.belastingdienst.nl/particulier/alsueenwoningkoopt/alsueenwoningkoopt-02.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Woongenot" een interessante gedachte. Ik heb gezocht op de belastingdienstsite maar heb niet kunnen vinden dat besparing van huur de reden is voor het eigenwoningforfait.
Dan zou ieder, die niet de kosten van huur voor een woning heeft, een bijtelling moeten krijgen.
Eerder is m.i. de gedachte dat ook de waarde van een in een eigen woning gestoken geld, zoals in principe ook ander vermogen, als fictieve vermogensinkomsten belast moet worden. Anders was er sprake van bevoorrechting van mensen die geld in de eigen woning hebben gestoken boven hen die hun vermogen op een andere manier hebben besteed.
ronron1212
13 jaar geleden
Eigenwoningforfait en aftrekbare kosten
Als eigenaar van een woning krijg je te maken met het eigenwoningforfait. Het eigenwoningforfait is een bedrag dat in Box I bij je inkomen wordt opgeteld. Op die manier kent de fiscus een waarde toe aan het woongenot dat je als eigenaar van een huis beleeft over deze bijtelling betaal je belasting. Het woongenot wordt fiscaal namelijk gezien als inkomen in natura. De hoogte van het eigenwoningforfait is gekoppeld aan de WOZ waarde van je huis. WOZ waarde
Het eigenwoningforfait wordt door de fiscus berekend aan de hand van de WOZ waarde van je huis. WOZ staat voor: wet Waardering Onroerende Zaken. De gemeente bepaalt de hoogte van je WOZ waarde. Je wordt daarvan door middel van een zogenaamde beschikking op de hoogte gesteld. De laatste WOZ beschikking dateert van 1 januari 2003. In het algemeen ligt de WOZ waarde iets onder de vrije verkoopwaarde van je huis. De hoogte van het eigenwoningforfait
Het eigenwoningforfait wordt berekend door een bepaald percentage van de WOZ waarde te nemen. In onderstaande tabel kun je aflezen wat de bedragen zijn voor het belastingjaar 2011.
rente op consumptief krediet is niet aftrekbaar...

Dus alleen als dit een hypothecaire geldlening betreft die volledig in het huis is gestoken is deze aftrekbaar..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rente is NOOIT aftrekbaar VAN de belasting.
Wel is sommige rente aftrekbaar VOOR de belasting (doordat je deze rente kunt aftrekken van je belastbare inkomen zodat je minder belasting hoeft te betalen).
Rente over schulden van geld dat je gebruikt hebt voor aankoop of verbetering van je eigen woning (dus niet een huurwoning) is aftrekbaar. Het maakt niet uit of je dat geld met een hypothecaire geldlening of met een consumptief krediet hebt gefinancierd. Het doel, de besteding, is bepalend, niet op welke wijze je het hebt geleend.
Als je met het geld van de hypotheek bij voorbeeld een auto of een boot of een vakantiereisje koopt dan is die rente niet aftrekbaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je geld hebt gebruikt voor eigen woning en voor iets anders (auto o.i.d.) moet je de rente splitsen in rente eigen woning en ander rente. De eerste rente is aftrekbaar, de tweede niet

Toegevoegd na 4 dagen:
In principe worden in box 3 alle bezittingen en schulden opgevoerd, BEHALVE de eigen woning en de daarvoor gemaakte schulden.
Dus (voorbeeld): Je hebt het (mede)eigendom van een woning, bijvoorbeeld uit een erfenis. Je hebt de keuken gemoderniseerd en/of de badkamer.
Als dat gefinancierd is met € 15.000 uit een doorlopend krediet van in totaal € 20.000 dan zet je € 5.000 als schuld in box 3 en geef je de eigen woning aan in box 1 en vermeld daar als schuld de € 15.000 van het doorlopend krediet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anonieme minnaar zonder argumenten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minnaars
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, volgens mij klopt het wel wat je zegt. btje jammer idd die anonieme minnetjes