Op diverse sites kom ik tegen dat de rente voor een lening aftrekbaar is van de belasting. Hoe vul ik dit in op mijn aangifte?

De lening is een doorlopend krediet van € 20.000. Ik doe doorgaans online aangifte.

Weet jij het antwoord?

/2500

De rente van een lening is niet aftrekbaar. Alleen de rente voor een hypotheeklening. Kijk eens naar de datum van de sites waarschijnlijk erg oude informatie.

rente op consumptief krediet is niet aftrekbaar... Dus alleen als dit een hypothecaire geldlening betreft die volledig in het huis is gestoken is deze aftrekbaar..

Rente is NOOIT aftrekbaar VAN de belasting. Wel is sommige rente aftrekbaar VOOR de belasting (doordat je deze rente kunt aftrekken van je belastbare inkomen zodat je minder belasting hoeft te betalen). Rente over schulden van geld dat je gebruikt hebt voor aankoop of verbetering van je eigen woning (dus niet een huurwoning) is aftrekbaar. Het maakt niet uit of je dat geld met een hypothecaire geldlening of met een consumptief krediet hebt gefinancierd. Het doel, de besteding, is bepalend, niet op welke wijze je het hebt geleend. Als je met het geld van de hypotheek bij voorbeeld een auto of een boot of een vakantiereisje koopt dan is die rente niet aftrekbaar. Toegevoegd na 2 minuten: Als je geld hebt gebruikt voor eigen woning en voor iets anders (auto o.i.d.) moet je de rente splitsen in rente eigen woning en ander rente. De eerste rente is aftrekbaar, de tweede niet Toegevoegd na 4 dagen: In principe worden in box 3 alle bezittingen en schulden opgevoerd, BEHALVE de eigen woning en de daarvoor gemaakte schulden. Dus (voorbeeld): Je hebt het (mede)eigendom van een woning, bijvoorbeeld uit een erfenis. Je hebt de keuken gemoderniseerd en/of de badkamer. Als dat gefinancierd is met € 15.000 uit een doorlopend krediet van in totaal € 20.000 dan zet je € 5.000 als schuld in box 3 en geef je de eigen woning aan in box 1 en vermeld daar als schuld de € 15.000 van het doorlopend krediet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100