Hoe(veel) percentage belasting moet ik betalen als ik in het buitenland werk maar in Nederland woon?

Ik zit rond minimumloon en werk voor een bedrijf in NYC. Ik woon echter in Nederland. Ik heb al de halve website van de belastingdienst gelezen maar ik blijf het allemaal maar raar vinden. Er is een regeling die ervoor zou moeten zorgen dat er niet dubbel belasting wordt betaald. Maar hoe werkt nou? Kan iemand mij dit in begrijpelijke (jip en janneke) taal uitleggen met voorbeelden?

En wat voor contract zou ik met mijn werkgever moeten opstellen om er voor te zorgen dat ik mij alleen zorgen hoef te maken over belasting betalen aan Nederland? Of kan dat niet? Moet ik sowieso ook zelf belasting gaan betalen aan Amerika? ..

Ik zie er sterretjes van.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Volgens artikel 16.1 van het belastingverdrag dat afgesloten is tussen Nederland en de USA is het inkomen vanuit de States belast aldaar. Nederland geeft aftrek dubbele belasting. Maar let op: dit geldt alleen voor de te betalen inkomstenbelasting, niet voor het premiedeel. Zie bladzijde 137 van de bron.

Omdat uw inkomen niet hoog is, bestaat de te betalen belasting in Nederland voornamelijk uit premies. (inkomen valt in de schijven 1 en 2) Slechts over een relatief klein deel van uw inkomen vanuit de States wordt aftrek dubbele belasting gegeven.

Voorbeeld - jaar 2016:
Uw inkomen is € 25.000 U moet over uw wereldinkomen belasting betalen in Nederland. Tot € 20.000 inkomen (belastingschijf 1) is in Nederland 36,55% belasting te betalen: 28,15% premies en 8,4% inkomstenbelasting. Deze 8,4% hoeft u niet te betalen vanwege de aftrek dubbele belasting.
Het meerdere inkomen boven € 20.000 is belast met 40,2%: 28,15% premies en 12,05% inkomstenbelasting. Over dit laatste deel is er weer aftrek vanwege dubbele belasting.

Het komt er dus op neer dat u toch dubbel belast wordt: De States zal belasting heffen over uw inkomen. In Nederland is er 27,15% te betalen. U bent immers voor de Sociale Verzekeringen in Nederland verzekerd.

N.B: Als u een eigen woning hebt met hypotheekrenteaftrek kan de betaalde hypotheekrente in mindering worden gebracht op uw wereldinkomen. Omdat u in Nederland woont is er regulier recht op toeslagen voor zover u aan de voorwaarden voldoet.
fisbel