Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je belasting betalen als je geld inzameld met een sponsorloop en dit op je priverekening laat storten. (

Ik ga een sponsorloop doen voor een project in India, het gaat hier nog om een niet bestaand project en dus ook geen stichting of organisatie. Ik wil eigenlijk een aparte rekening aanvragen maar dit kan alleen zakelijk en sta dus niet ingeschreven bij KVK want dit kost allemaal onnodig geld en met paar tientjes kan je in India heel wat goeds doen. Ik wil het geld dus op eigen rekening laten storten en dan in India met de pinpas eraf halen. Nu vraag ik me alleen af hoe dit met de belastingdienst zit. Het geld is dus absoluut niet voor me zelf en word 100% gebruikt voor een nieuw project.

Alle tips zijn welkom. Voor meer info over de sponsorloop kijk eens op eenstapindegoederichting.wordpress.com

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het wordt pas spannend als er iets met jou als rekeninghouder gebeurt bv bij overlijden. Dan vervalt jouw saldo aan de nabestaanden, dus ook het geld voor het goede doel.
Tja, belasting betalen....das pas in het nieuwe jaar en idd, alle saldi van betaal- en spaarrekeningen bij elkaar opgeteld mag max ong. 22000 euro zijn (je belastingvrije deel in box 3 voor een alleenstaande, kijk de exacte bedragen even na op de belastingdienstsite) zolang je daar onder blijft is er niets aan de hand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien moet je de Belatingsdienst gewoon eens bellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het niet om een extreem hoog bedrag gaat, dan kraait er geen haan naar ( en de belastingdienst dus ook niet) als het geld op de rekening wordt gestort en er later weer vanaf wordt gepind. Zorg in India trouwens wel dat je bonnetjes krijgt als je daar een schenking doet. Zo kun je tenminste aantonen dat je echt het geld daar besteed hebt. Evt vragen later, bijv van de donateurs of andere partijen, kun je hiermee beantwoorden.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Volgens mij niet als je ervoor zorgt dat het binnen het kalenderjaar weer van je rekening is. Anders kan het inderdaad zijn dat je belasting moet betalen.
Ik zou in dat geval toch even navragen bij de belastingdienst hoe dergelijke dingen werken met de minste onkosten voor jou.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding