Gaat het bij de schenkbelasting alleen om rechtstreekse betalingen of ook om indirecte betalingen ?

Als A aan B 2500 euro overmaakt als schenking is dat een paar honderd meer dan de vrijstellingsdrempel en moet over het meerdere belasting betaald worden.

Als A aan B 1500 euro overmaakt en 1000 aan C, en C maakt 1000 euro over aan B, moet B dan aangifte doen omdat hij, direct en indirect samen, meer dan de vrijstelling heeft ontvangen, of is de fiscus alleen geïnteresseerd in rechtstreekse betalingen ?

A, B en C zijn niet gehuwd met elkaar en wonen ook niet samen.

Toegevoegd na 6 uur:
Er zijn in een familie meerdere transacties tussen verscheidene mensen, om verschillende redenen, in verschillende jaren. Daarbij spelen allerlei persoonlijke en zakelijke motieven een rol.

Wil de fiscus weten welke bedragen er per saldo tussen twee mensen zijn overgemaakt, of kijkt de fiscus enkel naar de feitelijke transacties ? Er hebben geen rechtstreekse betalingen van meer dan de vrijstelling tussen twee mensen plaatsgevonden in een jaar.

Het enige dat de fiscus er op z'n eigen site over vermeldt is dat naar rechtstreekse betalingen gekeken wordt. Dat betekent dat voor de meeste mensen het ontgaan van deze belasting dus niet zo moeilijk is. Dat lijkt mij een voor de hand liggende conclusie en ingebakken in de gekozen regelgeving.

Is het misschien niet zo dat het ontgaan van deze belasting eerder regel dan uitzondering is, en dat de wetgever dat weet en er geen moeite mee heeft ? Er is immers expliciet alleen een dam opgeworpen voor gehuwden en niet voor andere verwanten..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
fisbel
10 jaar geleden
Het ontwijken van de schenkbelasting is niet echt gemakkelijk. Bij bijvoorbeeld vermogensoverdracht met wezenlijke bedragen is € 2000 een schijntje. Als er binnen de € 2000 schenkingen tussen derden plaatsvinden, is er altijd het gevaar van bedragen die niet of niet op tijd op de plek van bestemming terechtkomen. Het hemd is tenslotte nader dan de rok …. Verdachte of ongebruikelijke transacties moeten door banken e.d. aan de Belastingdienst worden gemeld. Omdat het hier om bedragen gaat van € 15.000 en meer zal daar bij u in de familie geen sprake van zijn. En zolang de schenkingen binnen de wet vallen, zal de Belastingdienst, zo zij er al van weet, geen actie ondernemen. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/integriteit-financiele-markten/aanpak-witwassen-en-financieren-van-terrorisme/meldplicht-ongebruikelijke-transacties

Antwoorden (2)

Deze constructie is in feite het oneigenlijk gebruik maken van regelgeving. Als A € 1500 schenkt aan B en € 1000 aan C die dit bedrag vervolgens schenkt aan B zal de Belastingdienst niet ingrijpen. Ook niet als de dienst op de hoogte zou zijn van deze schenkingen. De belastingvrije schenkingen vallen binnen de wet.
Als dit oneigenlijk gebruik op grote schaal zou plaatsvinden kan de Belastingdienst ingrijpen vanwege 'fraus legis' Zie de bron.

Zo zijn er nog wel meer zaken te bedenken. Mensen blijven altijd zoeken naar belastingvoordeeltjes en zoeken dan de randen van de wetgeving c.q. mazen in de wetgeving op.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit de antwoorden die zowel hier als hier http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/belasting/schenken-kinderen-ontvanger-doel-minder.309419 gegeven zijn leid ik dan maar af dat geen aangifte gedaan hoeft te worden. Het totaal bedrag aan belasting dat ontweken kan worden is slechts € 100. Het bezwaar zit hem enkel in al het gedoe dat je ervan hebt met formulieren e.d. voor zo'n flutbedrag.
In fiscaal prevaleert het wezen boven de vorm. Anders gezegd de werkelijkheid gaat boven het ogenschijnlijke. Schijnhandelingen zijn niet toegelaten.

Als een rechtshandeling nagenoeg uitsluitend tot doel heeft om belasting te ontgaan en die handeling strijdig is met het doel van de wet, dus dat de constructie geen ander doel dient dan de fiscus (onze overheid) te benadelen dan kan daarmee door de Belastingdienst wetsontduiking worden aangetoond.

Als in het voorbeeld C naar de letter maar ook volgens de geest van de afspraken de vrijheid had om het geschonken geld te behouden i.p.v. (door) te geven aan B dan pas is zijn betaling aan B een vorm van vrijgevigheid.

Toegevoegd na 4 uur:
""In fiscaal...." moet zijn "In fiscaal recht...

Toegevoegd na 5 uur:
Zeker als er geen samenhang in een vooropgezette constructie is, is er sprake van afzonderlijke schenkingen. Schenkingen in afzonderlijke kalenderjaren worden bovendien niet samengeteld en zijn dus afzonderlijk belast voor schenkbelasting (schenkingsrecht).

Er is geen dam voor gehuwden, behalve voor gemeenschappelijke goederen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Ik ben het met je eens.
Deze schenking via twee kanalen met terugschenking is een schijnconstructie. In het klein te vergelijken met bijvoorbeeld belasting wegsluizen via de Cyprusroute. Met winst voor bijvoorbeeld ondernemers maar verlies voor werknemers. Voor de overheid lastig aan te pakken. Het vermogen onderbrengen bij een brievenbusfirma is ook zo'n bekende constructie. Legaal, maar laakbaar en zeker in strijd met de voorbeeldfunctie die iemand kan hebben. Zo kwam prinses Christina negatief in het nieuws in 2009. Wat erin resulteerde dat het vermogen elders werd ondergebracht.
http://www.transport-online.nl/site/6235/nieuwe-trend-goedkope-chauffeurs-via-cyprusroute/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een schijnconstructie is expliciet mogelijk gemaakt doordat er enkel een uitzondering gemaakt wordt voor gehuwden. Bovendien biedt een aangiftebiljet geen mogelijkheden om via/via betalingen op te geven. Beide antwoorden zijn daarom niet overtuigend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat er geen dam zou zijn is onjuist. Betalingen ontvangen van gehuwden moeten nu juist wel opgeteld worden. Betalingen van anderen niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoeld heb ik schenkingen tussen gehuwden, dus aan de partner. Het biljet is bedoeld voor aangifte schenkbelasting en niet voor opsporing van fiscale overtredingen.