Kan je in 2019 geheven loonheffing terugvragen van de belastingdienst bij inkomstenbelasting 2018?

Onlangs heeft mijn werkgever, door een verandering in de boekhouding, mijn uren dubbel gerekend door twee maanden samen te voegen. Hierdoor kwam ik, ondanks dat ik loonheffing UIT heb staan, toch in aanraking met de loonheffing. Aangezien ik dit tóch kan terugvragen, maakt het niet veel uit, maar ik vroeg me af of ik het dan ook al kan terugvragen bij de inkomstenbelasting die voor vanavond ingevuld moet worden. In principe maakt het toch niet veel uit of ik het nu of volgend jaar terugvraag?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Je moet de loonheffing juist aan hebben staan want dan betaal je minder belasting.
Maar loonheffing 2019 kan je niet terug vragen in 2018.
Je werkgever moet gewoon een herstel run draaien dus eerst alles terug draaien en dan opnieuw doen.
Loonheffing is natuurlijk loonheffingskorting
Toegevoegd op 30 april 2019 17:29: tekst
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sorry, had me vergist, bedoelde inderdaad dat ik het aan heb staan. Wat is deze herstel run precies?
ronron1212
5 jaar geleden
Je werkgever moet een juiste loon opgave doen dus moet hij de opgemaakt run terug draaien en alles opnieuw doen.
erotisi
5 jaar geleden
Hoe kan je door loonheffing minder belasting betalen....? Moet het niet zijn dat de loonheffingskorting aan staat....?
ronron1212
5 jaar geleden
Ja loonheffingskorting
Van de loonheffing die op de aangifte vooraf ingevuld is, moet je (in principe) afblijven. De werkgevers geven iedere maand en dus ook ieder jaar de loongegevens door aan de Belastingdienst. Als je handmatig gaat "knoeien" in de aangifte ontstaan er foutieve uitkomsten. O.a. omdat de loonheffing over 2018 die is ingevuld helemaal niets te maken heeft met die van 2019.

In ieder geval zolang het jaar niet is afgesloten, moet de werkgever de zaak corrigeren. Want niet alleen het loon en de loonheffing is fout bij een dubbele verloning. Ook de premies voor de werknemersverzekeringen en de zorgverzekeringswet zijn dan fout. Daar zie je zelf niets van maar je werkgever wel. Die kan de foute boeking terugdraaien en opnieuw opvoeren. (Of een aparte run maken voor het verschil tussen wat het was en wat het had moeten zijn.) Want het komt niet vanzelf goed.
Computoon