Op 03-01-2014 heb ik overwaarde van mijn verkochte woning op mijn bankrekening, moet ik daar dan belasting over betalen als ik een groot deel opmaak?

IK gebruik een groot deel van het geld voor verbouwing en trouwen. betaal je dan alsnog belasting over het geld of alleen wat er op 31-12-2014 op mijn bankrekening staat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De regeling is een paar jaar geleden veranderd. Er zijn niet langer 2 peildata in een jaar, te weten 1 januari en 31 december, maar er is slechts 1 peildatum. En dat is 1 januari.

Per 3 januari 2014 komt het geld van de overwaarde op uw rekening. Voor 2014 heeft dat dus geen gevolgen. Voor het geld dat nog op de rekening blijft staan telt 1 januari 2015 als eerste peildatum.
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Jazeker, dat klopt ook. Maar dat is een case van zo'n tien jaar geleden.
En toen waren er nog twee peildata: 1 januari en 31 december. Vanaf 2011 is er nog maar 1 peildatum: 1 januari
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het voorbeeld van de oudejaarstrekking is een van de leerboeken. Het officiële antwoord is dat het oudejaars lot een waardepapier is en dat deze voor de peildatum zijn waarde had. Het moment van innen van het lot maakt hier nix uit.
De staatsloterij heeft het trekkingsmoment in overleg met de min van fin zo gekozen dat het gunstig is voor de staat.