Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vorig jaar verschil tussen soc. loon en fisc. loon, nu niet?

Vorig jaar zat er op het jaarsalaris van mijn bijbaan op circa € 6500 een verschil van € 430 tussen mijn soc. loon en fisc. loon. De verrekende arbeidskorting was € 313 (loonheffing was € 725). Dit jaar heb ik tot nu toe circa € 8000 euro verdiend maar zijn mijn soc. loon en fisc. loon volgens mijn loonstrookje exact hetzelfde bedrag. De verrekende arbeidskorting is € 557 euro (loonheffing € 1251).

Hoe is het te verklaren dat er nu geen verschil meer zit tussen de bedragen van het soc. en fisc. loon? Zit dat verschil nu in de loonheffing? Vorig jaar kreeg ik die ingehouden loonheffing na mijn aangifte volledig terug (ik had nagenoeg geen andere inkomsten). Zou ik dan komend jaar ook die € 1251 volledig terugkrijgen (ik heb wederom nagenoeg geen andere inkomsten)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
761

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat klopt dat er geen verschil meer tussen zit.

Op 1 januari 2013 is de Wet uniformering loonbegrip ingegaan.

Het doel van die wet was juist om één heffingsgrondslag voor alle loonheffingen te krijgen (simpeler en goedkoper voorbedrijven). Wat loon is voor de premies werknemersverzekeringen, is nu dus ook altijd loon voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen, en andersom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding