Hoe vul ik de belastingaangifte in op het moment dat mijn ex de hypotheek volledig op haar naam heeft gezet?

Bij het uit elkaar gaan, heeft mijn ex na een paar weken de hypotheek volledig op haar naam kunnen zetten. Er is een nieuwe hypotheekakte opgemaakt en de helft van het bedrag dat uit de verzekering kwam heeft zij mij betaald. Ik ben daarna naar een huurhuis gegaan. Moet ik doen alsof het huis verkocht is? Moet ik het bedrag dat ik heb ontvangen in box 3 zetten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, je hebt jouw deel van het huis aan je ex verkocht. Dit is notarieel vastgelegd. Ik weet dus niet beter dan dat je moet aangeven dat het huis is verkocht.
Wellicht hangt het bij de polis nog af of het een box1 of box3 polis was, maar dat weet ik niet zeker, omdat jouw ex jou heeft betaald, en niet de verzekeraar, dus wellicht krijg je nog een aanvullend antwoord.
ronron1212
10 jaar geleden
Uitgaande dat alles dit jaar is geregeld heb je tot het moment dat de hypotheek over ging nog recht op het rente voordeel. Daarna heb je alleen vermogen. Je hoeft verder niets te doen dan dit goed invullen.

Antwoorden (1)

Zoals je zelf aangeeft, dien je in te vullen alsof het huis verkocht is. Zolang je het deel dat uit het huis komt niet binnen een aantal jaren gebruikt om een ander huis te komen is het box 3.
Het moment van de scheiding en dat je van een koophuis naar een huurhuis is niet het zelfde moment, dus daar dien je ook op te letten.
Een andere regel waar op je dient te letten is of je langer dan een half boekjaar samen in een huis heeft gewoond of niet.
Daar dit een bijzondere situatie is zou ik je aanraden om hulp bij het invullen te zoeken.