Hoe kan ik een auto schenken aan een vriend?

Een goede vriend van mij (niet mijn partner) heeft het de afgelopen tijd erg zwaar gehad. Ik wil hem graag een auto schenken zodat hij weer normaal van a naar b kan. De occassion kost zo'n 4700 euro en komt op zijn naam te staan.

Mijn vraag is: kan ik dit zomaar schenken of moet hij een soort belasting hierover betalen? Controleert de Belastingdienst hierop?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (2)

Tot €2057,- is de schenking belastingvrij. Maar je kunt altijd bij het ternaamstelling invullen dat die auto maar €2000,- waard is. Ontvanger hoeft dan geen belasting te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of hem over laten nemen voor een symbolische €1,- Naar mijn weten ook niets mis mee.
Bij het ontvangen van een schenking boven de vrijstellingsgrens (euro 2057.-) moet de ontvanger aangifte doen voor de schenkingsbelasting. Hier is een eenvoudig formulier voor, dat te downloaden is via internet. (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aangifte_schenkbelasting_2012, ik neem aan dat er straks ook een link voor 2013 op komt te staan, maar zo'n formulier is het dus....)

Hierop moet zowel de naam van de schenker als van de ontvanger worden vermeld. De schenkingsbelasting bedraagt in dit geval 30% over het meerdere boven euro 2057.-. Het is echter ook mogelijk om als schenker ook de schenkingsbelasting voor je eigen rekening te nemen (zie 5f op het formulier). Dan betaal je iets meer dan 30%. De waarde die je moet aanhouden voor een geschonken 'andere zaak' (3e op het formulier) is de waarde in het economisch verkeer. Het bedrag dus dat je voor de auto zou ontvangen als je 'm aan een 'gewone koper' verkoopt.

Uiteraard moet ook geregeld worden dat het kenteken op zijn naam komt te staan en dat de auto verzekerd wordt op zijn naam. Hetzelfde dus als bij een verkoop.

Toegevoegd na 11 minuten:
De aangifte moet binnen zijn bij de Belastingdienst ivóór 1 maart van het jaar dat volgt op het jaar van de schenking

Als de vriend de schenkbelasting moet betalen, zal het bedrag hiervan (volgens de rekenhulp) euro 792.- zijn.
Als je de schenkbelasting voor je eigen rekening neemt ('schenking vrij van recht) betaal je als schenker euro 1132.- aan schenkbelasting.

Toegevoegd na 13 minuten:
Uitgaand van de vermelde euro 4700.-.
Computoon