Moet je als ouderen (87 jaar) ook een DigiD hebben om de belastingaangifte in te kunnen vullen ?

Mijn schoonmoeder belde op en had het over dat ze een DigiD moet hebben om de belasting te kunnen laten invullen.
Maar wat nou als je helemaal alleen was en niemand heeft, want ik werk in een verzorgingshuis en daar zijn genoeg ouderen die helemaal geen familie heeft en al helemaal geen computer.
En wij als medewerker mag zo wie zo geen belastingaangifte invullen of ander papierwerk van cliënten.

Er komt wel een keer een belastingconsulent in het verzorgingshuis waar mijn moeder zit, maar nu wilt ze weten of ze een DigiD nodig heeft, ik vind het wel raar dat ouderen vanaf een bepaalde leeftijd dat nodig heeft als dat wel zo is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, ook een oudere heeft DigiD nodig als hij via het internet aangifte wil doen, maar op de oude manier, via het papier kan dat ook nog gedaan worden en daar heb je geen DigiD voor nodig. Toegevoegd na 4 minuten: Het is de enige manier om je via het internet te kunnen legitimeren. Daarom moeten ouderen ook zo'n code hebben, als ze bepaalde zaken moeten regelen.

Als je aangifte wilt doen met het aangifteprogramma van de belastingdienst, heb je inderdaad een DigiD nodig. En een computer, en een Internetverbinding. Maar je kunt ook gewoon de belastingtelefoon bellen: 0800-0543. Dat is gratis. Je krijgt dan een keuzemenu, waar je een paar keer (vier, als ik me goed herinner) een keuze moet maken door het juiste cijfer in te toetsen. Nadat je de juiste keuzes hebt gemaakt, moet je je BSN intoetsen (dat is wat vroeger het sofi-nummer heette). Vervolgens krijg je binnen een week een papieren aangifteformulier thuisgestuurd, net zoals dat vroeger altijd gebeurde. Als jouw moeder moeite heeft met telefonische keuzemenu's, kun jij voor haar bellen. Het enige dat je nodig hebt, is haar BSN. De adresgegevens zijn al bekend bij de belastingdienst, dus die hoef je niet door te geven.

Nee dat klopt niet. Jouw schoonmoeder hoeft geen DigiD te hebben. Het kan zijn dat de belastingconsulent die in het verzorgingshuis komt en de aangiftes daar verzorgt dat doet via het internet. En dan vraagt hij de DigiD's van die mensen. Dat doet mijn belastingconsulent ook. Maar dan zou toch iemand die belastingconsulent er op moeten wijzen dat dat geen klantvriendelijke manier van werken is, in een verzorgingstehuis.

Een mogelijkheid om de aangifte gratis te laten verzorgen is de aangifte via een ouderenbond. Een geschoolde belastinginvuller / vrijwilliger komt langs en doet de aangifte. Verzending van de aangifte gaat m.b.v. de elektronische handtekening, een vijfcijferige zelf te kiezen code. Ook de vakbonden werken nog met verzending d.m.v. elektronische handtekening. De vrijwilliger wordt net als bij de vakbonden jaarlijks bijgeschoold. Er kan een onkostenvergoeding van maximaal € 10 worden gevraagd. Wel is lidmaatschap van 1 van de ouderenbonden vereist. Kosten ruim € 30 per jaar. Omdat er meestal aftrekmogelijkheden zijn zoals aftrek specifieke zorgkosten loont het de moeite om de aangifte via 1 van de de ouderenbonden te laten verzorgen. De Belastingdienst (regiokantoor) waar de aangifte voor de lagere inkomens gratis kan worden gedaan verwijst tegenwoordig steeds vaker door naar een ouderenbond. Verzending van de aangifte bij Belastingdienst gaat ook met de elektronische handtekening.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100