Uitgaven levensonderhoud kind nog aftrekbaar ?

Al jaren gebruik ik de aftrekpost Uitgaven levensonderhoud kind. Ik ben gescheiden. Mijn ex vrouw ontvangt de kinderbijslag. NU woont mijn kind voor 85% bij mij en is ook officieel bij het GBA bij mij ingeschreven. Toch ontvang ik geen kinderbijslag. Nu heeft het SVB besloten om mij de helft van de kinderbijslag uit te betalen.

NU draag ik de volledige kosten van mijn kind.

De vraag is mag ik nog steeds een gedeeltelijke aftrekpost opvoeren voor levensonderhoud kind omdat de helft van de kinderbijslag verre van toereikend is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Informatie SVB:
Wanneer uw kind om beurten bij u en uw ex-partner woont, noemen we dit 'co-ouder­schap'. We kunnen dan de kinder­bijslag tussen u beiden verdelen. Is het niet duidelijk bij welke ouder het kind verblijft? Dan betalen we aan beide ouders de helft van de kinderbijslag

Voor de SVB zal het niet duidelijk zijn bij wie uw kind verblijft? Daarom wordt aan beide ouders de helft van de kinderbijslag uitbetaald. Wel is duidelijk dat uw kind bij u staat ingeschreven. Dat zal betekenen dat u geen recht op aftrek levensonderhoud kinderen hebt.

Het staat haaks op elkaar dat de kinderbijslag niet zou worden uitbetaald aan de ouder bij wie het kind is ingeschreven. Waarschijnlijk heeft de SVB daarom besloten tot uitbetaling van de helft van de kinderbijslag aan u.

Meestal is het zo dat bij co-ouderschap het recht op kinderbijslag van één van de ouders niet wordt uitbetaald en het recht van de andere ouder wordt wel uitbetaald. (artikel 5a 1e lid Samenloopbesluit kinderbijslag) In uw situatie vindt uitbetaling van de kinderbijslag over beide ouders plaats. Waarom niet de gehele kinderbijslag aan u wordt uitgekeerd zult u zelf aan de SVB moeten vragen. Het kan ook van belang zijn of er in een eventueel echtscheidingsconvenant bepalingen hierover zijn opgenomen.

Aftrek van uitgaven voor levensonderhoud is alleen mogelijk bij de ouder wiens recht op kinderbijslag niet wordt uitbetaald. Het maakt verder niet uit hoe de uitbetaling van het recht op kinderbijslag van de andere ouder daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.
fisbel
10 jaar geleden
Dit is een interessante vraag
U mag levensonderhoud van kind aftrekken, alleen niet voor 100% want u krijgt kinderbijslag. Voor het juiste manier van bereken kunt u contact op nemen met de belastingdienstinspecteur.
U heeft ook recht op een ouder toeslag.