Ik woon samen met mijn vriendin. Zij heeft een huurhuisje. Kan ik huurtoeslag aanvragen?

Ik woon samen met mijn vriendin in een huurhuisje. Het huis staat op haar naam. Ik sta ook ingeschreven op dat adres en we delen de huishouding en de kosten. Kan ik huurtoeslag aanvragen in dit geval?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet, degene die de huurovereenkomst heeft getekend , is de enige die huurtoeslag aan mag vragen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Je vriendin kan wel opnieuw huurtoeslag aanvragen.
De hoogte van de huurtoeslag is afhankelijk van:
De hoogte van de huur.
De hoogte van uw inkomen en dat van eventuele medebewoners.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Opnieuw huurtoeslag aanvragen???
ALS de vriendin nu al huurtoeslag heeft moet devriendin een wijziging huurtoeslag doorgeven: er komt een toeslagpartner bij. Behalve hoogte huu, gezamenlijk inkomen is ook de leeftijd van beiden van belang. Als de vriendin geen huurtoeslag heeft kan ze, die mits voldoend aan de voorwaarden, aanvragen. Maar dus niet opnieuw. Zie voor de voorwaarden: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik verwacht uit de reacties op de vraag, dat de vriendin gecheckt heeft of ze voor huurtoeslag in aanmerking kon komen, toen kon dat niet, omdat haar inkomen te hoog was, ze kan dat opnieuw checken en aanvragen als ze ervoor in aanmerking komen samen. Maar hoe dan ook, de vriendin mag het aanvragen, gast mag dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenzij gast medehuurder wordt, dan mag dat wel.
Verder is dit een goed antwoord. Je mocht er inderdaad vanuit gaan dat de vriendin zelf al wel wist of ze wel/niet in aanmerking kwam voor huurtoeslag, en dat ze dit dan moet aanvragen óf wijzigen. + van mij dus ;)
je zou dit kunnen berekenen op toeslagen.nl. Inloggen met je Digid, vragen beantwoorden dan kun je zien of je voor 2013 nu wel of niet toeslagpartner bent.