Werk zaterdags een paar uurtjes als zzper. Heb afgelopen kwartaal verlies geleden, moet ik nu toch betalen of krijg ik terug van belasting?

Werk door de weeks gewoon voor een baas waar ik natuurlijk al belasting betaal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Of je geld terugkrijgt of niet, hangt af van veel factoren. Een verlies in je onderneming betekent dat je inkomen uit werk en woning lager wordt. Je betaalt dan meestal minder belasting voor de inkomstenbelasting.

Als je maar een klein bedrag aan btw moet betalen, kun je belastingvermindering krijgen voor de btw. Dit heet de kleineondernemersregeling. (http://bit.ly/yyNZ1g)

Pim
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor je onderneming moet je wel inkomstenbelasting betalen als je winst hebt gemaakt maar je krijgt geen geld terug als je verlies draait. Verliezen kunnen volgens bepaalde regels verrekend worden met toekomstige winsten. Over het bedrag dat je dan van die winst overhoudt, betaal je belasting.
(Ik zeg het nu erg simpel, dat geef ik toe.)
Computoon
11 jaar geleden
Ik weet niet wat u bedoelt met werken als zzp'er op enkele uurtjes op zaterdag. U dient ten eerste al aan een uren criterium te voldoen en dat redt u niet met enkele uurtjes op zaterdag. U zou dan elke zaterdag tenminste meer dan 23 uur per dag moet werken. Er zijn bovendien meer voorwaarden waaraan u moet voldoen. U bent zzp'er of u bent in loondienst. Het is het een of het ander. Lees u het onderstaande eens door.
Ik heb het idee dat uw bezigheden niet vallen onder het bronbeginsel zoals dat voor de Belastingdienst wordt gehanteerd.

Onderstaand citaat is uit zakelijk.infonu.nl

Waar moet je als zelfstandige zonder personeel/ ZZP aan voldoen?
Alleen je laten inschrijven bij de KvK maakt je nog niet tot een succesvolle freelancer. Hier zijn voorwaarden aan verbonden. Zo ben je verplicht om jaarlijks bij minimaal drie opdrachtgevers een klus uit te voeren. Je kunt dus niet bij één vaste opdrachtgever aan de slag. Ook moet je voldoen aan dezelfde voorwaarden, waaraan ook andere bedrijven moeten voldoen. Zo moet je per jaar minimaal 1225 uur en/of 50% van je te besteden uren in je onderneming steken. ZZP-er erbij doen is dus meestal geen reële mogelijkheid. Je moet echt kiezen voor het werken als ondernemer of freelancer. Ook moet je zelf inkomstenbelasting en premieheffingen betalen, moet je zelf reserveringen maken voor het opbouwen van je eigen pensioen en moet je zelf ook de boekhouding (laten) uitvoeren voor jouw onderneming.

In je vrije tijd naast de dienstbetrekking een klus doen met verlies zal als vriendendienst misschien een keer gebeuren, maar daar maak je natuurlijk geen zelfstandig beroep van. Er moet wel een winstoogmerk zijn. enz.enz. Ook je hobby uitoefenen bijv. je fotografeert graag en in het week-end maak je voor van alles en nog wat reportages, die alleen maar verlies opleveren. Geen bron. De aangeschafte toestellen kun je niet als afschrijving in minderen brengen op je aangifte inkomstenbelasting. . Deze verliezen blijven buiten de aangifte.
Het is maar een voorbeeld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ingeschreven staat bij de KvK en een fiscaal nummer hebt dan ben je gewoon ondernemer. Het urencriterium e.d. heeft hier niets mee te maken.
Als je op jaarbasis verlies maakt met je eenmanszaak, dan is het verlies aftrekbaar van je inkomen. Als je dus ook nog in loondienst werkt, zou je hierdoor een stukje van de loonbelasting terug kunnen krijgen.