Hoe werkt BTW fraude?

Ik had een kleine discussie met een klasgenoot en wil het nu ook graag zeker weten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

Bij btw fraude geef je niet de juiste btw door aan de Belastingdienst door te omzeilen.
Belastingfraude kan betrekking hebben op verschillende belastingen en kan ook op verschillende manieren worden uitgevoerd. Men kan inkomsten of vermogen verzwijgen, of aftrekposten ten onrechte opvoeren of "opblazen". Dit kan eventueel met valse facturen of bonnetjes. Het kan ook geschieden door een situatie te simuleren, waardoor men ten onrechte bepaalde faciliteiten of een gunstiger tarief kan claimen.

De grote controlemogelijkheden van de belastingdienst, het "sliding scale" mechanisme (geringe wijzigingen in inkomen leiden niet direct tot verhoging), en de meestal geringe bedragen maken het voor particuliëren meestal niet interessant om belastingfraude te plegen. De belastingdienst komt er na verloop van tijd meestal toch achter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
de vraag gaat alleen of BTW fraude.
BTW fraude gebeurt op verschillende manieren.

Een veelgebruikte truc is valse facturen in de administratie opnemen om daarvan de btw terug te vorderen. btw die je uiteraard nooit hebt betaald.

Tweede mogelijkheid is spullen zogenaamd uitvoeren naar een ander land, zodat je het 0 tarief mag toepassen.

Ook spullen buiten de boekhouding om kopen en als voorraad verkopen is een mogelijkheid. Uiteraard zonder dat de verkoop geregistreerd wordt. Bijvoorbeeld een cafe koopt een fles jenever voor 10 euro bij een slijter, schenkt deze als 15 borrels a 3 euro uit en huppekee, 35 euro verdient zonder dat er btw over de verkopen wordt afgedragen. Over de inkoop wordt ook niet teruggevorderd, maar het verschil is dikke winst.

Ook kun je grondstoffen inkopen, de btw daarover terugvorderen en een deel van de eindproducten ´zwart´ verkopen. Stel, je koopt een container hout. Maakt daarvan 30 tuinbanken, maar geeft er naar de fiscus maar 20 op (die heeft echt geen flauw benul van het aantal tuinbanken dat je met een container hout kunt maken)

Ook een veelgebruikte truc in supermarkten is het in de 'trainingsstand' zetten van een kassa. Alle producten worden wel geregistreerd in de kassa en er komt ook gewoon een bon uit, alleen worden de verkopen niet in de administratie verwerkt. Wel zorgen dat je de verkochte spullen afboekt als gestolen of als kapot afgevoerd.

En zo kan ik nog wel even doorgaan...
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom een min???