winst is wat je hebt verdient toegevoegde waarde is wat het meer waard maakt maar wel wat heeft gekost.
ronron1212
10 jaar geleden
Winst hou je over nadat de belasting over de toegevoegde waarde betaald is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat het gemakkelijkst aan de hand van een voorbeeld. Stel je koopt iets in voor 10 en je verkoopt het voor 25. De toegevoegde waarde is dan 15. Vervolgens moet je van die 15 ook nog je kosten van huur van een winkelpand, gas, licht en water betalen. Stel dat deze kosten met elkaar 7,5 bedragen. Je winst is dan 25-(10+7,5)=7,5.
Als je in een situatie leeft waar je BTW moet betalen kun je de BTW die je bovenop de 10 betaalt terugvragen. De BTW die je in rekening brengt over de verkoop van 25 moet je afdragen. Per saldo draag je dus zelf BTW af over de waarde ad 15 die je zelf toegevoegd hebt. Voorbeeld: Inkoop 10, BTW 20%, totale inkoop dus 12. Verkoop ad 25, BTW 20%, je brengt de klant dus 30 in rekening. De BTW over de inkoop vraag je terug, de BTW over de verkoop moet je afdragen. Dus 5 af te dragen en 2 terug te vorderen, netto draag je 3 BTW af en dat is precies 20% over de 15 die je verdiend had.