Hoeveel netto krijg ik als ik 950€ bruto ga verdienen?

Ik ben 24 jaar oud en pas naar Nederland verhuisd.
Ik ga deeltijd studeren en heb een bijbaan waar ik 950€ bruto ga verdienen.
Hoeveel netto is dat?
op internet staan verschillende aantworden.
bv. 836€ of rond 600€
Wat kan ik nu geloven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Bron: Min.v.Fin. Belastingdienst
Ik ga uit van loon voor de loonheffing en
van de witte maandtabel van januari 2012.
U verdient bruto € 950
Om de loonheffing toe te passen kijkt u eerst in de kolom waaronder dat bedrag valt. Dat is het laagste bedrag tussen twee mogelijkheden. In dit geval kijkt u bij € 949,50. Dit geeft al een gering verschil van 0,50 cent. Maar stel eens dat u
€ 953,99 zou gaan verdienen, dan moet u ook kijken onder € 949,50.
Vervolgens kijkt u in de kolom jonger dan 65 jaar.
Omdat u het heeft over een bijbaan hebt u al gebruik moeten maken van de loonheffingskorting.
U zoekt dus in de kolen jonger dan 65 zonder loonheffingskorting.
Daar staat vermeld dat er € 314,25 loonheffing wordt geheven. In dat geval houdt u € 635,75 over.

Als u nog geen gebruik hebt gemaakt van uw recht op loonheffingskorting, dan zou er € 100,58 worden ingehouden en dan houdt u over € 850,42.
Hieronder de gegevens zoals de Belastingdienst het weergeeft
Rekenhulp loonbelasting/premie volksverzekeringen en arbeidskorting
Voorbeeld I (geen loonheffingskorting toegepast)
Over welk jaar wilt u een berekening uitvoeren? 2012

Gegevens van de werknemer
Wat is het geboortejaar van de werknemer? 1948 of daarna
Welke tabel past u voor de werknemer toe? wit
Past u voor de werknemer de loonheffingskorting toe? ja/nee: nee
Wat is het loontijdvak van de werknemer?maand
Wat is het loon per maand? €  950
Krijgt de werknemer vakantiebonnen?nee
Resultaat
Loonbelasting/premie volksverzekeringen over het tijdvak van een maand: € 314,25.
De werknemer komt niet in aanmerking voor arbeidskorting, omdat u de loonheffingskorting niet toepast.

Rekenhulp loonbelasting/premie volksverzekeringen en arbeidskorting
Over welk jaar wilt u een berekening uitvoeren? 2012
Wel loonheffingskorting toegepast

Gegevens van de werknemer
Wat is het geboortejaar van de werknemer? 1948 of daarna
Welke tabel past u voor de werknemer toe? witte maandtabel
Past u voor de werknemer de loonheffingskorting toe? ja nee ja
Wat is het loontijdvak van de werknemer?maand
Wat is het loon per maand? €  950
Krijgt de werknemer vakantiebonnen?nee
Resultaat
Loonbelasting/premie volksverzekeringen over het tijdvak van een maand: € 100,58.
Arbeidskorting over het tijdvak van een maand: € 44,25.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg!

Andere antwoorden (1)

Is niet zo te zeggen. Het hangt onder meer af van de CAO en bedrijfsspecifieke regelingen. Heel globaal: trek 1/3 deel van het bruto bedrag af, dan heb je netto. Voor een nauwkeurigere, maar nog steeds globale berekening: raadpleeg een bruto-netto calculator, bijv. deze http://www.raet.nl/proformalite/proforma-lite.aspx

Toegevoegd na 7 uur:
Naar aanleiding van een terechte opmerking in de reactie nog een aanvulling:

je gaat (volgens de bruto-netto calculator) ongeveer euro 836.- verdienen.

Die berekening met de calculator is tamelijk nauwkeurig maar nog steeds niet exact. Houd rekening met een marge van enkele euro's.

Heb je studiefinanciering? Je mag naast je studiefinanciering tot een bepaald normbedrag bijverdienen. In 2012 is dit bedrag € 13.362,53 euro. Dit is ook bruto. Met het bedrag dat jij bruto bijverdient, blijf je daar (inclusief vakantietoeslag) 'net' onder. Berekening: (euro 950,00 * 12 * 1,08) = euro 12.132.-.
Computoon
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Een goede link maar de essentiële informatie waar TS naar vraagt ontbreekt, namelijk verdien ik nou € 836 of € 613 netto. Ervan uitgaande dat het hier een situatie betreft met 1 inkomen en 1 werkgever die de standaard heffingskorting toepast is het antwoord niet: € 950 minus 1/3 belasting maar: Je gaat ongeveer € 836 netto verdienen.
Advies aan TS: als er studiefinanciering is - houd de maximum bijverdiengrens vn rum € 13.000 in de gaten!