Wat te doen als belastingdienst de voorlopige teruggaaf 2011 op het verkeerde rekeninghouder heeft gestort?

Het betreft een voor mij compleet onbekend rekeningnummer, waar ik van hen alleen de eerste vier nummers van kreeg en wat ik nooit opgegeven heb.

Op de aanslag staat dat het bedrag naar mij overgemaakt wordt, maar er staat geen rekeninghouder bij. Dit is bij mijn ouders en broertje wel het geval.

Ik heb al contact gehad met belastingdienst en het TOR-team zou het uitzoeken. (ten onrechte restitutie)

Iemand met ervaringen hiermee, en misschien tips voor mij? Het gaat om best een behoorlijk bedrag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Neem in ieder geval meteen contact op met de belastingdienst en laat het niet weken wachten. De belastingdienst zal dan nakijken aan wie is betaald. Als de betaling is gedaan aan een persoon die bij hen bekend staat als (fiscale partner) of indien betaald is aan de werkgever of curator dan stellen zij dat je met de betaling bent gebaat en zal verder niets worden ondernomen. Is dat niet het geval dan zal de belastingdienst in eerste instantie proberen te bemiddelen. Dit betekent dat ze (binnen 10 dagen) contact opnemen met degene die de teruggave heeft ontvangen met de mededeling dat de teruggave voor jou was bedoeld en verzoeken het geld (binnen 14 dagen) terug te storten naar de belastingdienst. De belastingdienst kan dit echter niet afdwingen. Dus als blijkt dat de betreffende persoon het geld niet wil terugstorten dan eindigt daarmee de bemiddeling door de belastingdienst. De belastingdienst zal dan aangeven dat je zelf het geld maar moet terughalen. Daartoe zullen zij de contactgegevens verstrekken van deze persoon. Je moet dan zelf verder contact opnemen en eventueel naar de rechter stappen op grond van onverschuldigde betaling dan wel onrechtmatige verrijking.

De Ombudsman heeft deze week bepaald dat de handelingswijze van de belastingdienst wat hem betreft acceptabel is en dat ook het verstrekken van persoonsgegevens te rechtvaardigen is.

Dit komt uit een lang maar interessant artikel over dit onderwerp met nog veel meer info en tips: http://expataxbv.blogspot.nl/2011/09/belastingteruggave-wordt-gestort-op.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor de reactie. Deze link had ik zelf idd ook gezien. Maar het is toch van de zotte dat als de belastingdienst aanwijsbaar een fout maakt en dat ik er zelf achteraan zou moeten straks?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan uit jouw info niet beoordelen of dat zo is. Kijk eens op de brief die je wrs begin dit jaar kreeg over aangifte doen: daar staat bij mij een bankreknummer op en ik moet dat controleren. Hoe komen ze aan dat verkeerde nummer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf aangifte gedaan, heb er geen brief over ontvangen.
Op de uiteindelijke voorlopige aanslag-brief die ik heb ontvangen staat in tegenstelling tot de brief van m'n ouders en m'n broertje GEEN rekeningnummer... Geen idee hoe ze aan dat nummer komen, het lijkt niet eens op mijn nummer!

Andere antwoorden (1)

laat ze het maar storten. en als het daadwerkelijk op je rekening nummer staat, even contact opnemen met je bank en hun de rest laten doen. zou er verder niet mee bemoeien. dan is het tussen jouw bank en de gene die het gestort heeft...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zeggen dat het gestort is, maar blijkbaar dus niet op mijn rekeningnummer...
Het gaat er dus om hoe ik mijn geld (terug)krijg...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de belastingdienst het op een verkeerd rekeningnummer stort doet de bank daar niets aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ah wacht ik las niet goed. het is jouw geld waar je op wacht? dan moet de belasting het maar in orde maken. Jouw rekeningnummer wat zij in hun bestand hebben is wat jij hebt gegeven. Als ze dat verkeerd doen is dat hun probleem en moeten ze dat oplossen. En de bank doet er wel degelijk wat aan. Ik had een keer geld op mijn rekening gestort gekregen en gaf dat door en binnen 2-3 dagen was het geregeld. ( Ing bank) misschien doen niet alle banken dat.. dat weet ik niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik werk daar en de bank doet dit niet, men moet er zelf op letten dat het geld op een juist rekeningnummer wordt gestort. Bovendien was jij de persoon die het geld had gehad, in dit geval is het andersom. Geld gaat naar een onbekend rek.nr.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij bent ook verantwoordelijk dat je het rekeningnummer wat zij hebben controleren, dat staat ook altijd op je aanslag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pepe, maar dat is dus het vreemde...
Bij anderen staat er iets van: het bedrag wordt overgemaakt op rekeningnummer *********
Bij mij staat er: het bedrag wordt aan u overgemaakt.