Kan je als nog thuiswonende volwassene zorgtoeslag aanvragen?

Wordt er dan gekeken naar het inkomen van andere volwassen gezinsleden?
Zijn er belangrijke punten waar je rekening mee moet houden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Ja dat kan je gewoon doen als je daar volgens je inkomen recht op hebt.
ronron1212
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Wel een heel algemeen antwoord ronron1212.
Een toeslag is vrijwel altijd afhankelijk van inkomen.
Zorgtoeslag is bijna altijd afhankelijk van inkomen Box 1. Uitsluitend als er vermogen is boven de vrijstellingsgrens is er een fictieve bijtelling van 4% vermogen (bijvoorbeeld spaargeld / aandelen) Cijfers alleenstaande 2012: maximaal € 35.059 inkomen / toeslagpartners maximaal € 51.691 inkomen (toetsingsinkomen = verzamelinkomen Box 1,2,3)
ronron1212
11 jaar geleden
Staat er toch ook afhankelijk van je inkomen.
fisbel
11 jaar geleden
Jawel ron, maar een link toevoegen of wat extra informatie over inkomen is minimaal noodzakelijk voor een goed antwoord. Niet iedereen weet direct de goede informatie over inkomen te vinden. Dus of wat toelichting op inkomen geven of een link met gegevens hierover toevoegen.
Zo wordt vragensteller m.i. het best geholpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fisbel: dat vind ik nu zo jammer van Rons antwoorden, ze zijn altijd goed of vrijwel goed maar zo kort door de bocht vaak of niet te begrijpen voor leken.
Zorgtoeslag is bijna altijd afhankelijk van inkomen Box 1. Uitsluitend als er vermogen is boven de vrijstellingsgrens is er een fictieve bijtelling inkomen van 4% vermogen (bijvoorbeeld spaargeld / aandelen)

Cijfers alleenstaande 2012: recht op zorgtoeslag is er bij maximaal € 35.059 inkomen / toeslagpartners maximaal € 51.691 inkomen (toetsingsinkomen = verzamelinkomen Box 1,2,3)
NB: als het bruto inkomen bijvoorbeeld € 60.000 is (partners) en er is hypotheekrenteaftrek van €10.000 is er desalniettemin recht op (een kleine) zorgtoeslag. Het toetsingsinkomen is immers € 50.000 en blijft hiermee onder de maximum grens zorgtoeslag.

NB: in 2013 wordt een vermogenstoets ingebouwd. Als het vermogen hoger is dan € 80.000 wordt geen zorgtoeslag toegekend ook als het inkomen Box 1 minimaal is. Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgtoeslag/vermogenstoets-zorgtoeslag
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide antwoord +1
je bent niet de kostwinner of hebt een partner die de kost wint. Je bent een inwonend kind, ondanks je leeftijd. Je hoeft nergens rekening mee te houden, mocht het wel zo zijn kun je dat zien terwijl je je zorgtoeslag aanvraagt. je kunt alvast een proefberekening maken. ook over de voorgaande jaren kan je zorgtoeslag aanvragen, tot hoeveel jaar terug weet ik niet.