Waarom heffen banken dividendbelasting?

Ik krijg dividend uitgekeerd op aandelen. Daarover heft de bank dividendbelasting, die ik vervolgens kan terugvragen bij de Belastingdienst.
Wat is het nut van deze belasting?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Dit is niet voor de bank maar voor de staat, het zijn zij die deze belasting opleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hetzelfde 'nut' als andere belastingen: een bijdrage leveren aan onze overheid waarmee die overheid weer dingen kan financieren die voor ons allemaal van belang (kunnen) zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
De bank draagt in jouw voorbeeld de belasting aan de fiscus af, waardoor jij een netto-dividend ontvangt.
Bij jouw aangifte inkomstenbelasting kun je die belasting weer opgeven.

"Ontvangt u dividend? De vennootschap waarvan u het dividend ontvangt, moet over de uitkering dividendbelasting inhouden. Deze ingehouden dividendbelasting kunt u verrekenen met de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. U moet hiervoor in uw aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting aangeven hoeveel dividend u hebt ontvangen en hoeveel Nederlandse dividendbelasting hierop is ingehouden."
Citaat uit bron.

Toegevoegd na 36 minuten:
Je zou hetgeen de bank in jouw voorbeeld doet kunnen vergelijken met wat een werkgever doet bij iemand die bij hem in dienst is. Op het brutosalaris wordt loonheffing ingehouden door de werkgever. De werkgever draagt deze loonheffing af aan de belastingdienst.
Als je het aangifteformulier Inkomstenbelasting invult, dan moet je ook altijd het bedrag aan loonheffing opgeven, zoals dit op de jaaropgave staat.
De software voor het doen van de aangifte gaat dan rekenen: over dit inkomen zou je bedrag X aan belasting moeten betalen. Je hebt al betaald (via de loonheffing) Y. Dan moet je dus nog bijbetalen X - Y. (Of terugkrijgen, uiteraard.) De loonheffing is dus een voorheffing op de inkomstenbelasting.
Computoon
11 jaar geleden
Het zijn inkomsten die je ook bij de belastingdienst moet opgeven. De bank houdt ze vast in zodat het betaald is aan de belastingdienst.
ronron1212