Ik heb mijn SVHW belastingen ontvangen. Deze zijn gebaseerd op een woz van 205.000 terwijl ik het huis heb gekocht voor 180.000 euro?

Toegevoegd na 26 seconden:
Is het interessant om bezwaar te maken? Hoe kan ik dat doen? Wie heeft er nog meer tips? Ik woon er op dit moment nog niet in, misschien heeft dat ook nog invloed?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik het niet zeker weet zet ik het even bij de reactie's, maar de woz is de waarde die het huis NU heeft en niet wat jij ervoor betaald hebt.
Deze waarde kan dus over 5 jaar weer anders zijn.

Antwoorden (3)

Je kunt inderdaad bezwaar maken, binnen zes weken.

Er zijn twee redenen waarom de WOZ-waarde zo kan afwijken van de prijs die je voor het huis betaald hebt:

1 Vaak worden er van vergelijkbare huizen maar een paar bekeken om de WOZ-waarde van een heel blok huizen te bepalen. Als het huis van de buren is bekeken en in veel betere staat is dan jouw woning, valt de WOZ-waarde van jouw huis veel hoger uit dan de werkelijke waarde.

2 Voor de bepaling van de WOZ-waarde wordt niet gekeken naar de huidige waarde van de woning, maar wordt gewerkt met een peildatum. Het kan dat op de peildatum de waarde van je woning werkelijk hoger lag dan op het moment dat je het kocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee heb je en ja kan je krijgen. Proberen dus. In onze gemeente kan je bezwaar maken via de site van de gemeente op internet, óf je kan ze bellen en dan sturen ze je een formulier toe. Denk erom dat je binnen 6 weken bezwaar moet aantekenen.
De peildatum van de WOZ-waarde van je huis is 1-1-2009. Heb je daar wel rekening mee gehouden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bezwaar maken is in jouw geval zeker interessant. Het bezwaar kun je richten aan het bestuursorgaan die de aanslag heeft opgelegd (SVHW in casu). Dit moet je doen binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag/beschikking.

Overigens maakt het niets uit dat je momenteel nog niet woont in het pand. Volgens de Wet WOZ is het volgende van belang:
"De waarde wordt bepaald op de waarde die aan de onroerende zaak dient te worden toegekend, indien de volle en onbezwaarde eigendom daarvan zou kunnen worden overgedragen en de verkrijger de zaak in de staat waarin die zich bevindt, onmiddellijk en in volle omvang in gebruik zou kunnen nemen."

Een handigheidje om succesvoller bezwaar te maken is het volgende. Je mag in dit geval 9 referentieobjecten opvragen. Dit zijn huizen die een soortgelijke eigenschappen bezitten. Denk hierbij aan de wijk, oppervlakte en inhoud. Als deze referentieobjecten allen lager zijn gewaardeerd dan € 205.000 heb je een goede zaak. Overigens is het argument dat je het huis hebt gekocht voor € 180.000 een buitengewoon steekhoudend argument.

Nog even een kleine waarschuwing: mocht de waarde inderdaad lager zijn dan hoeft dit nog niet meteen een voordeel op te leveren. De afwijking moet substantieel zijn (de zogenaamde Fierensmarge: zie bron). Deze marge ligt overigens in Europees verband onder vuur.