Hoe zit het met auto van de zaak in 2013 ?

Ik rij nu een auto van de zaak, waarbij ik ook prive rijd, en dit staat ook netjes bij de belasting gemeld. Er wordt maandelijks ook ingehouden etc etc.

Hoe zit dit nu in 2013 ? Ik hoor verhalen dat je dan geen woonwerk verkeer meer hebt, en dat je die KM zelf moet betalen ?

Ik ben in loondienst van een bedrijf in Nederland wat een dependance is van de belgisch vestiging. Ik rij dus 2 a 3 keer per week naar werk in Belgie (brussel).. moet ik dit nu ook zelf gaan betalen ?
Iemand verwijzigen naar documenten wat er gaat komen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Voor jou als leaserijder die prive kilometerrijdt met de auto verandert er niets. Wel voor de leaseauto rijder die geen prive gebruik maakt van de auto die moet ook de bijtelling gaan betalen.
ronron1212
11 jaar geleden
Uit onderstaande bron (en onder voorbehoud dat alles definitief doorgaat):

"Voor degenen die nu hun auto van de zaak ook al privé gebruiken, verandert er in principe niets: Hun bijtelling blijft ongewijzigd.

Wel verandert er het nodige voor degenen die hun privéauto nu gebruiken voor zakelijke ritten en woon-werkverkeer en voor degenen die hun auto van de zaak nu niet privé gebruiken.

Het Lenteakkoord vermeldt over deze wijzigingen: “Om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren, wordt de overdrachtsbelasting op woningen permanent verlaagd tot 2%. Dat draagt bij aan langdurige zekerheid op de woningmarkt en lagere financiële risico’s. De maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s. Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en filedruk”.

Tegenover AMD automotive fiscalisten bevestigen ambtenaren dat deze maatregelen alleen betrekking hebben op het woon-werkverkeer, dat straks als privégebruik wordt aangemerkt, en dat zakelijke ritten hier niet door getroffen worden.

Nadere uitwerking van deze wetswijzigingen moet nog plaatsvinden. Van belang hierbij is bijvoorbeeld de vraag wat er onder woon-werkverkeer valt en wat niet. Voor de btw is zo’n definitiekwestie ook van belang. Voor díe belasting is eind vorig jaar een regeling getroffen waarin onder woon-werkverkeer wordt verstaan het reizen van en naar de overeengekomen vaste werkplaats waar men één of meer dagen zijn werkzaamheden verricht en het reizen van en naar bedrijfsadressen van de werkgever als zo’n vaste werkplaats niet is overeengekomen. Als dit ook voor de bijtelling de definitie wordt, kan bijvoorbeeld een bestelauto die niet voor woon-werkverkeer wordt gebruikt maar alleen voor zakelijke ritten, alsnog buiten de bijtelling blijven en kunnen ook de kosten voor de zakelijke ritten met een privéauto onbelast vergoed blijven worden."
Computoon