kan ik de koopsom voor een direct ingaande lijfrenteuitkering aftrekken van de belasting 2010 ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een koopsom uit contant eigen geld of uit een vrijgekomen lijfrenteverzekering?

Het beste antwoord

Als u de koopsom heeft aangeschaft in 2010 of voor 1 april 2011 kan dat. Uiteraard onder de bekende voorwaarden van jaarruimte cq reserveringsruimte.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De datum van betaling is bepalend, niet de datum van de overeenkomst.

Andere antwoorden (1)

Rekening houdend (onder aftrek van) de toename voor dat jaar van pensioenaanspraken elders (waaronder AOW), de hoogte van het arbeidsinkomen en of er in de voorafgaande 7 jaren nog ruimte is voor aftrek van lijfrentepremie is een betaalde koopsom (1/1/2010-31/3/2011) tot op zekere hoogte aftrekbaar van het inkomen over 2010, NIET van de belasting 2010.
Hiervoor zijn vrij veel gegevens uit de aangiften over voorgaande jaren en een niet simpele berekening nodig. Ga hiervoor naar een onpartijdige en onafhankelijke deskundige.
NB Niet alle tussenpersonen zijn dat in de praktijk.