Mijn ouders laten hun hypotheek vrije huis na aan mijn zus en ik. Is er een belastingtechnische manier om de succesierechten boven de 20k te verlagen?

Dus niet een illegale manier, maar een goede manier om minder belasting te betalen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Zij kunnen legaal een schenking op papier doen. Ze schenken de kinderen dan het belastingvrije bedrag dat jaarlijks mag worden geschonken. De schenking behoeft niet werkelijk uitbetaald te worden. Wel moet de rente werkelijk worden betaald over het geschonken bedrag. Op deze wijze creeren je ouders een schuld aan de kinderen.
Die schuld wordt straks op de nalatenschap in mindering gebracht en over die schuld is geen belasting verschuldigd. Je hebt wel een notaris nodig. Zoek op Google naar: Schenking op papeir of papieren schenking. Het scheelt ook in de igen bijdrage als je ouders naar een verpleeghuis moeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien is er een mogelijkheid dat je ouders jullie het huis in delen of in 1 keer schenken voordat zij overlijden, ook daar zitten haken en ogen aan, omdat zij er dan wel blijven wonen. Neem contact op met een goede notaris en overleg met hem/haar wat de mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Schenken kost ook geld http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_doen/vrijstelling_voor_schenkingen_aan_kinderen/vrijstelling_voor_schenkingen_aan_kinderen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet ik, daarom ook het advies om een notaris om advies te vragen, tot een bepaald bedrag per jaar, is dat wel belastingvrij, dus als de ouders nog jong en gezond zijn, kan dit ook over een aantal jaren verspreid worden.
Ja, die is er.
Als je ouders hun huis aan jullie beiden verkopen en jullie beiden gaan er in wonen dan kunnen zij tot eind 2014 jullie ieder € 100.000 van de koopsom vrij van schenkingsrecht schenken, omdat het jullie eigen huis dan is.