Hoe betaal ik een zzper?

Ik heb voor een opdracht ongeveer 60% van het werk uitbesteed aan een student. Deze student heeft geen kvk nummer. Ik wil de student betalen, maar moet deze student dan gewoon een factuur opstellen? Moet er op deze factuur ook BTW worden gezet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja gewoon een factuur laten maken door hem, en inderdaad ook btw erop laten vermelden. Tenzij je hem evt. zwart zou willen/kunnen betalen.

Dat heet zwart werk, niet te verwarren met een zzp'er die meestal een vakman is en wel staat ingeschreven bij de KvK. Bij een student werkt het als volgt: - je vraagt wat ie per uur wil (als je slim bent heb je dat al van te voren gedaan) - je vermenigvuldigt dat bedrag met het aantal gewerkte uren en komt vervolgens op het bedrag dat je hem/haar geeft. Het kan ook zijn dat je een totaal bedrag hebt afgesproken, dan geef je hem/haar dat bedrag. klaar. Net zoiets als oppaswerk, die kinderen die dat doen, staan ook niet ingeschreven bij de Kvk. En omdat jij er dus geen belasting over betaalt, heet het zwart werk. Toegevoegd na 2 minuten: Volgende keer graag wel weer een échte zzp'er inhuren. Die hebben ook maagjes te vullen en hypotheken te betalen. Voor studenten zijn uitzendbureaus e.d. uitgevonden, of zijn wel ingeschreven bij de KvK zodat ze gewoon wit kunnen werken.

Deze persoon is geen ondernemer dus kan hij geen factuur aan je sturen. Omdat je toch moet opgeven wat hij bij jou heeft verdient moet je bij de belastingdienst een IB47-formulier indienen (zie link). Op dat formulier kan jij aangeven dat je bedragen hebt betaald aan derden die geen ondernemer zijn en ook niet bij je in dienst zijn. Doe je dat niet gaat de belastingdienst er vanuit dat hij bij je in dienst is en moet jij loonbelasing betalen. Dat komt je dan erg duur te staan!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100