Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe je kan als vereniging met een fiscaalnummer geld terugkrijen van de belasting,hoe werkt dit ?

Toegevoegd na 30 seconden:
terugkrijen=terugkrijgen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
950
ronron1212
12 jaar geleden
Hoe bedoel je geld terug krijgen van de belastingdienst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat als je btw betaald hebt over goederen die je hebt gekocht als vereniging,bv drank dat je deze kunt aftrekken van de belasting die je betaald,omdat je een btw nummer hebt,of zit ik verkeerd met deze redenatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BTW op voedingsmiddelen en dranken voor eigen gebruik (dus niet voor de handel) is niet aftrekbaar. Deze BTW kun je niet terugvragen. Op http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/ kun je alles over BTW lezen.
ronron1212
12 jaar geleden
Je verkoop als vereniging toch ook weer dus moet je dan ook btw ontvangen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

U zal de aangifte omzetbelasting moeten doen. In beginsel is dit op kwartaalbasis, maar voor sommigen is dit maandelijks dan wel jaarlijks. U krijgt altijd een schriftelijke uitnodiging van de Belastingdienst voor het indienen van de aangifte. (Ik durf niet met zekerheid te zeggen wat de standaardperiode voor een vereniging is. Ik weet dat ondernemers standaard per kwartaal de aangifte indienen).

Op die aangifte geeft u in vak 5b de zogenaamde 'voorbelasting' aan. Dit is de BTW die uw vereniging betaald heeft. Dit wordt vervolgens verrekend met de BTW die uw vereniging volgens de andere vakken af zou moeten dragen.

De Belastingdienst stelt eisen aan uw administratie als u als vereniging aangemerkt wordt aan ondernemer voor de BTW. Let erop dat als u betaalde BTW af wilt trekken als voorbelasting, dat de factuur in uw administratie aan een aantal eisen moet voldoen (bron 1). Let er op dat op de bonnen waarvan u de BTW af wil trekken dus deze gegevens staan. Dat betekent ook dat de meeste bonnen uit winkels niet voldoen aan de eisen, ook al staat de BTW er uitgesplitst op. Daar staat namelijk niet uw adres en het BTW nummer van de winkel op. Een strenge belastinginspecteur kan bij controle beslissen dat u de BTW niet af had mogen trekken en u een naheffing geven.

Dat is een belangrijke instructie die u ook aan uw leden moet geven die declaraties indienen: zij moeten zorgen dat alle verplichte gegevens op de facturen staan.

Tot slot: let erop dat niet alle BTW afgetrokken kan worden. De opmerking in de reacties dat bijvoorbeeld BTW voor persoonlijk horecagebruik niet aftrekbaar is valt daaronder. Zie bron 2 voor een uitgebreider overzicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je een btw nummer hebt dan moet je aangifte doen via het biljet BTW invullen welke btw je hebt betaald en welke (hoeveel je het ontvangen. Je zult dus mogelijk moeten bij betalen.
(Lees meer...)
ronron1212
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding