hoe controleert de belasting het bestaan van een samenlevingscontract?

hoe worden samenlevingscontract geregistreerd en is dit ergens na te lezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Om fiscaal partner te zijn moet je vanaf 1 januari 2011 voldoen aan 1 of meer door de belastingdienst opgestelde voorwaarden. Eén van die voorwaarden is dat je samenwoont met een notarieel samenlevingscontract. Woon je samen en heb je met elkaar (zonder tussenkomst van een notaris) een samenlevingscontract opgesteld is dat voor de belastingdienst (om gezien te worden als fiscaal partner) niet genoeg.
Natuurlijk gaat een belastingdienst niet bij iedereen controleren of ze een notarieel samenlevingscontract hebben. Dit zullen ze waarschijnlijk steekproefsgewijs doen, of bij twijfel. Ze zullen dan in eerste instantie aan de belastingplichtige een kopie van die samenlevingsovereenkomst vragen. Kan of wil je die niet aan de belastingdienst laten zien zal de conclusie zijn dat je niet in aanmerking komt voor fiscaal partnerschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Naar ik weet wordt het wel in het notarieel register geregistreerd, maar ik betwijfel of de Belastingdienst hier zomaar in kan kijken. Als de Belastingdienst vragen bij (een deel van) uw aangifte heeft dan kan zij vragen om bewijsmateriaal. Het kan dus zijn dat het een controle bij steekproef of bij twijfel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een samenlevingscontract hoeft niet bij een notaris te zijn opgemaakt. Dus het antwoord is onvolledig en kan alleen al daardoor niet juist zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hajete Voor de belastingdienst moet het contract wel bij de notaris opgemaakt zijn. (zie bron) Dus ik hoop dat je die min nog eens heroverweegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt gevraagd over het bestaan van een samenlevingscontract, dus in het algemeen, niet over notarieel gepasseerde contracten.
In je antwoord ga je niet in op de eis van de fiscus dat het contract notarieel moet worden opgesteld, daarom m.i. onvolledig.
Het word in je gemeente geregistreerd en je krijgt een blad als bewijs. je kan dat dus ingeven en als ze dat willen natrekken kunnen ze dat via je gemeente of je kan dat blad voorleggen x
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De contracten worden geregistreerd bij de gemeente (GBA). Daar haalt de belastingdienst ook de gegevens vandaan. Deze zijn voor de belastingdienst vrij opvraagbaar.
Groetjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een samenlevingscontract, ook via de notaris, wordt niet bij de gemeente geregistreerd. Dat geldt alleen voor huwelijken en geregistreerd partnerschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tot 2 jaar geleden werd het onder andere gecontroleerd via de GBA.