Hoe vul ik het beste mijn belastingaangifte in?

Ik hoorde laatst dat je in het computerprogramma voor Belastingaangifte al zoveel mogelijk informatie kan laten invullen door de belastingdienst zelf door jezelf te identificeren met DigiD. Nou leek mij dit handig omdat ik zelf absoluut geen fiscaal genie ben. Ik las net op de site dat het voor 2011 pas vanaf 1 maart (morgen dus) kan, maar ik moet ook nog geld terug krijgen van voorgaande jaren. Kan dit ook voor belastingaangifte van voorgaande jaren? En zo ja, hoe werkt dit dan? Ik heb het programma voor die jaren (2009 en 2010) al gedownload, maar moet ik dan in dat programma ergens via DigiD inloggen? Of kan dit alleen voor de aangifte van 2011, en moet je die van voorgaande jaren met de hand invullen?

Alle tips zijn welkom ^_^

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen je inkomen en oersoonsgegevens zijn ingevuld.
De rest moet je zelf doen maar daarna worden de berekeningen wel gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best mogelijk dat je de gegevens van 2009 en 2010 ook nog gewoon op kan vragen via Digid. De enige manier om daar achter te komen is gewoon het aangifteprogramma starten en het proberen. Voor zover ik weet krijg je dan vanzelf een melding waarin je kunt aangeven of je de bekende gegevens wilt downloaden via DigiD.

Het beste antwoord

De VIA (Vooringevulde Aangifte) is voor de jaren 2011 (vanaf morgen) en 2010 (sinds een jaar) beschikbaar. De VIA wordt beschikbaar gesteld tot anderhalf jaar na aangiftejaar. Dus de VIA van belastingjaar 2010 is tot medio 2012 beschikbaar. De VIA van 2011 waarschijnlijk tot medio 2013.

Voor de overige jaren: 2007 t/m 2009 kan ook nog aangifte worden gedaan. Het jaar 2007 had geen VIA, 2008 en 2009 wel, maar deze VIA's zijn niet meer beschikbaar.

Reden (volgens opgave Belastingdienst): gegevens die in de VIA zijn opgenomen kunnen na anderhalf jaar verouderd zijn. De vandaag beschikbare VIA 2011 wordt niet meer aangevuld met gegevens die de Belastingdienst NA 1 maart / vandaag nog binnenkrijgt. Helaas geen 'ververste' aangevulde VIA dus.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! En krijg je die Via er gewoon bij als je het programma vandaag opnieuw download ofzo? Want ik had het gister gedownload voor 2011, dus moet ik hem dan opnieuw downloaden?
fisbel
12 jaar geleden
Als je het programma downloadt komt er een scherm tevoorschijn met de vraag of je de vooringevulde gegevens mee wil dwonloaden. Je moet inderdaad het programma opnieuw downloaden.
Dit downloaden kan steeds opnieuw zonder dat andere ingevulde aangiften verloren gaan. Het af en toe opnieuw downloaden is zelfs te adviseren. Het komt voor dat een programma dat begin van het jaar is gedownload problemen geeft bij het verzenden. Standaard advies van de Belastingtelefoon is dan oa: probeert u eens het programma opnieuw te downloaden. Misschien lukt het dan wel. Dit speelt met name bij de programma's van de Toeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super bedankt :D

Andere antwoorden (1)

Als je het allemaal hebt ingevuld moet je bij het verzenden je digid invullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de vorife programmas hebt gedownload kun je die ook invullen en verzenden. Op het eind vul je dus je digid in. Tot hoever terug je belasting in mag vullen weet ik niet. Als jij het moet vd belastingdienst kan het gewoon.
Hartstikke makkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, maar het ging mij juist om dat het vooraf al zoveel mogelijk is ingevuld. Dat schijnt volgens hun eigen site te kunnen, maar ik snap dus niet zo goed hoe ^_^
Toch heel erg bedankt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rinke wil gebruik maken van de VIA (vooraf ingevulde aangifte). De vraag gaat niet over het verzenden.