Recht op belasting voordeel in onderstaande situatie? En hoeveel?

Een (startende) zelfstandig ondernemer heeft een omzet van 16.000,- euro in het eerste jaar. Hoeveel belasting moet hij betalen als onderstaand van toepassing is?

Zelfstandige ondernemers die minimaal 500 uur per jaar besteden aan speur- en ontwikkelingswerk kunnen in aanmerking komen voor een S&O-aftrek over de bruto jaarwinst. De S&O-aftrek bedraagt €11.806, voor starters is dit zelfs €17.710.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Over het algemeen geldt dat je niet meer mag aftrekken dan de winst zelf. Je kunt er dus nooit op uitkomen dat je een negatief bedrag aan belasting over je bruto jaarwinst moet betalen gebaseerd op die S&O-aftrek. Je krijgt dus geen netto-gerldstroom van de belastingdienst naar jouw rekening. (Hierbij laat ik de heffingskorting overigens buiten beschouwing, die kan wél uitbetaald worden aan iemand die geen belasting betaalt.)

Verder valt er op basis van je gegevens niet zoveel over te zeggen; we weten niet wat jouw bruto jaarwinst is.

Let er wel op dat je ook echt voldoet aan de voorwaarden om die 500 uur als speur- en ontwikkelingswerk aan te merken, en dat je alle 500 uur ook precies kunt verantwoorden. Reken erop dat de belastingdienst hierop kan en zal controleren.

Toegevoegd na 8 uur:
Over die voorwaarden: je moet een S&O-verklaring krijgen om iets af te mogen trekken. Vervolgens moet je, vanaf het begin van het project, een volledige administratie bijhouden. En in die administratie moeten binnen tien werkdagen de S&O-uren verwerkt worden.

Zoals ik het allemaal begrijp, zou je in dat geval 13.000 euro af mogen trekken, aangezien je winst lager is dan de standaard-aftrek.

Maar: ik begrijp uit dit verhaal dat je (nog?) geen S&O-verklaring hebt, dan had je namelijk schriftelijke bevestiging gehad van het bedrag dat je zou mogen aftrekken.

Voor meer informatie kun je het beste terecht op de website van Agentschap NL (voorheen SenterNovem).