Welk loon geef je op in je aangifte?

Op een salarisstrook staan drie soorten loon.

Bruto loon
Loon voor loonheffing
Loon voor ZVW

Welke moet je hebben voor de aangifte inkomstenbelasting?

Ik wil niet wachten op de jaaropgave.

paulus811
12 jaar geleden
27.3K

Het beste antwoord

Loon voor loonheffing

Toegevoegd na 8 minuten:
Zoals hieronder is aangegeven. Waarvan je moet uitgaan is het fiscaal loon. Als niet duidelijk is hoeveel dit fiscaal loon is (hoeft niet gelijk te zijnmet bruto loon) maar even de jaaropgave afwachten. Of wachten tot maart als de VIA te downloaden is.
fisbel
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Iemand die belastingen als expertise heeft, lijkt me betrouwbaar. Dank voor je antwoord. +
fisbel
12 jaar geleden
Iets te snel dit keer de + gegeven Paulus. Inkomstenbelasting en loonbelasting / loonadministratie zijn verschillende specialismen. Zie de toevoeging bij mij antwoord.
paulus811
12 jaar geleden
Je antwoord is goed. Ik bedacht ineens dat ik de laatste strook van 2010 met de jaaropgave 2010 kon vergelijken. Op de laatste staat hetzelfde bedrag aan loon als het cumulatief bij 'loon voor loonheffing'.
fisbel
12 jaar geleden
Inderdaad. Zie de informatie die ik vond van een link van ruim tien jaar geleden. De systematiek van de loonheffing is nog hetzelfde. Loon voor loonheffing zie ik eigenlijk nooit op de jaaropgave.Wel fiscaal loon. Heb je een werkgever met een 'oude' loondadministrateur Paulus, gewend zijnde aan (ver)oude(rde) termen? --------------------------------------------------------------------
Het bedrag wat overblijft is de grondslag voor de berekening van de te betalen loonheffing, aangeduid als loon voor de loonheffing of fiscaal loon.
Zie: http://www.salarisinfostartpagina.nl/het_loonstrookje_ontcijferd.htm En dat loonbelasting een apart specialisme is getuige de link van de belastingdienst: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handboek_loonheffingen_2011_lh0221t11fd.pdf Bijna 300 bladzijden. Ongeveer even dik als een belastinggids: FNV - bijna 400 blz. / Elsevier: 500 blz.
paulus811
12 jaar geleden
Ik werk bij een van de grootste accountantskantoren ter wereld.... Ik mag toch hopen dat ze de eigen zaakjes op dit gebied op orde hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het huis van de schilder is vaak het slechtst geschilderd". Bovendien wordt de loonadministatie van de grote 3 of 4 vaak uitbesteed
paulus811
12 jaar geleden
We doen de salarisadministratie 'in huis' en voorzover ik kan overzien zijn er weinig klachten.
paulus811
12 jaar geleden
dank nogmaals.

Andere antwoorden (4)

Geen van allen. Er zitten vanaf je loonstrookje tot aan de jaaropgave heel wat addertjes onder het gras.
Ik doe zelf elektronische aangifte, en ik hoef zelfs niet eens iets in te vullen, omdat de werkgever alles al bij de belastingdienst heeft aangegeven. Die gegevens kun je downloaden en worden in je aangifte geplakt.

Ge naar de site van de belastingdienst om het programma te downloaden. Dat programma is uiterst mensvriendelijk.
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Addertjes onder het gras? Welke dan? Op mijn salarisstrook staan cumulatieven over 2011. Een daarvan is toch gewoon het loon wat ik op de aangifte moet vermelden? Ik ga wel kijken naar de mogelijkheid om de gegevens automatisch over te nemen, lijkt me wel handig. Dank voor je antwoord.
Reddie
12 jaar geleden
@paulus811
Je hebt het over een salarisstrook. Maar je moet ze wel alle 12 hebben, met je vakantieuitkering.
Succes.
paulus811
12 jaar geleden
Ik hoef ze niet alle 12 te hebben, want op iedere strook staat het cumulatief van de voorgaande maanden. Op die van december staan dus de jaartotalen.
het aangiftebiljet heeft bij het onderdeel "inkomsten uit loondienst" drie kolommen. Kolom "arbeidskorting": als je die hebt staat dat op je jaaropgave; kolom "loonheffing" staat ook op je jaaropgave en een kolom 'loon en dergelijke" Daar vul je je brutoloon in.
Makkelijker kan het niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zou wel wachten op de jaaropgave want daarop staan de gegevens die ook naar de belastingdienst zijn gezonden. Die kunnen afwijken van het totaal van alle maandelijkse salarisstroken als gevolg van laatste correcties. De zgn. december-2 correcties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het Loon voor loonheffing aangeven op de aangifte. De gegevens kun je gewoon overnemen uit de cumulatieven van je laatste salarisstrook (december 2011)

Verder moet je aangeven de ingehouden loonheffing en de verrekende arbeidskorting (ook in de cumulatieven te vinden). Meer heb je niet nodig.

Het genoemde aangifteprogramma 2011 van de belastingdienst met de daarin al vooringevulde loon gegevens van je werkgever is pas medio februari/ maart beschikbaar. Je kunt echter je aangifte wel nu al doen met dit programma maar dan zijn die gegevens nog niet ingevuld.

Door aangifte te doen vanaf je cumulatief en niet vanaf je jaaropgave loop je wel een klein risico dat eventuele correcties door de werkgever je aangifte onzuiver maken.
Maar je kunt de aangifte altijd later nog corrigeren mocht dat nodig zijn. Gewoon dan opnieuw het programma invullen en digitaal verzenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De cumulatieve gegeven van fiscaal loon=loon loonheffing, ingehouden loonheffing= loonbelasting+premieheffing en arbeidskorting=een heffingskorting.

Toegevoegd na 10 minuten:
Die haal je van de laatste salarisslip, zodat je niet tot 1 maart hoeft te wachten tot de vooringevulde aangifte er is. Als die er is moet je die zelf kunnen controleren, want er gaat nog wel een iets fout en dat kan in je nadeel werken.
Jij moet voor de juistheid je (electronische) handtekening zetten en bent verantwoordelijk voor de juistheid van alles in je aangifte.