Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik woon zeven jaar niet meer in NL ook niet in NL belastingplichtig mijn ouders hadden geen NL. nationaliteit moet ik over erfenis belastin betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
580

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Voor de vraag of er in Nederland erfbelasting moet worden betaald, is het van belang in welk land uw ouders bij overlijden woonden. Of er erfbelasting is verschuldigd, hangt af van de woonplaats (het woonland) van uw ouder(s) en niet van uw woonplaats. Als uw ouders zijn geëmigreerd kan de 10 jaren termijn van toepassing zijn:
'Als de overledene op het moment van overlijden meer dan tien jaar in het buitenland woonde, hoeft u in Nederland geen erfbelasting te betalen'

Het kan zijn dat uw woonland ook erfbelasting heft. U betaalt echter nooit dubbele belasting.
U kunt over het recht van belastingheffing en voorkoming dubbele belasting het beste contact opnemen met een notaris of met de Belastingdienst / afdeling buitenland om uw vraag voor te leggen.
Belastingtelefoon buitenland: (055) 5 385 385
Belastingtelefoon vanuit het buitenland: +31 555 385 385


Voor zover van toepassing:
Wanneer de overledene niet in Nederland stond ingeschreven, moet u het bericht van het overlijden zo snel mogelijk schriftelijk melden bij de Belastingdienst/kantoor Buitenland, afdeling klantregistratie, Postbus 2865, 6401 DJ Heerlen, Nederland. Doe daarbij een kopie van de overlijdensakte en uw naam en adres. Vermeld ook naam, adres en burgerservicenummer van de overledene.
(Lees meer...)
fisbel
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding