Moet je belasting betalen als student over werk dat je met PGB verdient?

Sinds een aantal maanden doe ik PGB-werk bij een meisje van 4. Ik zelf ben student en werk verder nog 4 uur in de week bij een restaurant. Het geld dat ik verdien met het PGB-werk verdien krijg ik bruto uitbetaalt. Moet ik hier straks belasting over betalen? En zoja, hoeveel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Ja, het zijn witte arbeidsuren die je maakt. De ouders van het meisje moeten de uitgaven van het PGB geld verantwoorden per half jaar, bij het Zorgkantoor. Zij zullen je naar je BSN vragen.
Jij moet de inkomsten als ""overige inkomsten"" opgeven bij de belasting.
Omdat je totale inkomen nog niet zo hoog zal zijn, zal je nog in de eerste schijf vallen.
Kijk even op de site van de belastingdienst.
Gemaakt onkosten kan je aftrekken, dus het bedrag dat je opgeeft is netto. Als je digitaal aangifte doet, wijst het zichzelf.

Je zult ook een freelance overkomst van de ouders van het meisje krijgen. Misschien hebben ze nog niet alle administratie in huis. Ze krijgen dat dan nog thuisgestuurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Niet de netto kosten PGB moeten worden opgegeven maar de bruto inkomsten. De kosten zoals reiskosten - € 0,19 /km moeten in een apart vak daaronder aangegeven worden.
Als inkomen PGB telt dus: bruto-inkomsten minus onkosten. Er zijn overigens niet veel mogelijkheden nog andere kosten als reiskosten bij de onkosten te vermelden. Zie hiervoor het aangifteprograma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het digitale aangifteformulier biedt dan een apart invullijstje voor de onkosten. Het uiteindelijke bedrag waar je belasting over betaalt is dan het netto bedrag.
Jazeker moet er belasting worden betaald. Voor een student gelden geen uitzonderingsbepalingen. Wel zijn door de heffingskortingen (alg. heffingskorting en arbeidskorting) de inkomsten tot circa € 6500 'belastingvrij.'Boven dit inkomen moet je rekenen met 1/3 deel belasting.

Kosten zoals reiskosten kunnen in mindering worden gebracht op deze overige inkomsten - standaard € 0,19 /km / ook al zou je op de fiets naar je werkplek toegaan.

Toegevoegd na 3 uur:
Over alle inkomsten uit PGB krijg je een aparte ZVW-aanslag. Dat is 5% over de PGB-inkomsten.
fisbel
12 jaar geleden
Over inkomen uit werk moet je altijd belasting betalen. Het is zo niet te zeggen hoe groot het bruto/netto verschil is, maar waarschijnlijk niet groot omdat je totale inkomen niet hoog is, zoals ook in een ander antwoord gezegd wordt.

Je kunt inderdaad je inkomsten invullen op je aangifte bij "overige inkomsten". Dat betekent dat je elk jaar aan het einde van het jaar je inkomstenbelasting en premies afdraagt. Je moet er dus op rekenen dat je een deel van je bruto loon apart zet.

Vind je dit niet prettig, dan kun je in overleg met de budgethouder (in dit geval zullen de ouders optreden als vertegenwoordiger) kiezen om gebruik te maken van de opting-in regeling die de sociale verzekeringsbank biedt. Dat kan alleen als je ook de salarisadministratie uitbesteedt, maar vaak is dat voor de budgethouder juist ook prettig. De SVB doet dan de verloning. Je moet één extra formuliertje invullen, en daarmee machtig je ze gelijk om de belasting alvast af te houden van jouw loon, zodat je gewoon je netto loon ontvangt. Wel zo handig. In de praktijk blijkt de inschatting van de SVB altijd goed te kloppen. Bijkomend voordeel van het uitbesteden van de salarisadministratie is dat zij ook de betalingen regelen (ze schrijven het geld af van de rekening waar het PGB opstaat, en storten het daarna op jouw rekening) en dat ze ook meteen zorgen voor een loonstrook en aan het eind van het jaar een jaaropgaaf.