Kan je als gewone burger schulden aftrekken van de belastingaangifte?

Ik hoorde op een feestje dat mensen met hogere inkomens hun schulden van hun belastingaangifte kunnen aftrekken, Ik heb ook schulden maar val niet in het top tarief. Is dit waar of kunnen ook mensen als ik hun schulden aftrekken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K
fisbel
12 jaar geleden
Ja, u kunt uw schuld aftrekken in Box 3, mits de schuld meer bedraagt dan € 2900 EN uw (fictief) inkomen uit sparen en beleggen heeft. Kort gezegd: als uw spaargeld meer is dan € 21.139 (jaar 2012) zijn schulden aftrekbaar. Zie verder de antwoorden en reacties hieronder.

Het beste antwoord

De bel heeft wel geluid, maar de klepel??
Wat vermoedelijk besproken is op dat feestje, is dat schulden aftrekbaar zijn ( in mindering komen ) op bezittingen die iemand heeft om zodoende de belasting volgens box 3 inkomstenbelasting te bepalen.

Bij Box 3 moet je bepaalde bezittingen optellen en daar mogen de schulden af, zodat je per saldo een zuiver ( netto ) vermogen over houdt.
Dáárover moet je via een bepaalde methode ( voert te ver voor beantwoording van deze vraag ) 1,2% belasting betalen.

Dát zal bedoeld zijn wanneer het er over ging dat je schulden kan aftrekken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Van uw schulden mag u alleen het deel aftrekken dat uitkomt boven de drempel van € 2.900. Had u heel 2010 een fiscale partner? Dan zijn er aanvullende regels.

Ik weet niet of je in deze categorie zit maar hier is een bron, ik zou zeggen lees het even rustig door. Hoop je geholpen te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een tussendoortje: Schulden zijn GEEN inkomsten, ook geen negatieve inkomsten. Die mogen derhalve door niemand van de inkomsten belasting worden afgetrokken.

Wel zijn schulden negatief vermogen en kunnen daardoor van je bezittingen worden afgetrokken.
Over vermogen boven de limiet (even onder de 20000 voor een persoon , als je in gemeenschap van goederen samenwoont of getrouwd bent is dat het dubbele) betaal je 1,2% belasting.

Die mensen trekken hun schulden derhalve van hun bezittingen af...en dat heeft eigenlijk niet met inkomen te maken. Geldt ook voor bv gepensioneerden welke nu nog maar een laag inkomen hebben of voor prijswinnaars van de loterijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Schulden zijn in mindering te brengen op het vermogen - Box 3. Aftrek op het vermogen vindt pas effectief plaats als het vermogen even BOVEN 20K uitkomt. Om precies te zijn: de vrijstelling voor 2012 bedraagt € 21.139. Fiscale partners: € 42.278. Overigens niet algemeen bekend: een studieschuld mag ook in Box 3 worden opgenomen. Uiteraard alleen zinvol in de aangifte op te nemen als er (fictief) inkomen uit sparen en beleggen Box 3 is. NB: De hierbovengenoemde opmerking over gepensioneerden in relatie tot laag inkomen kan ik niet goed plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fisbel: Er zijn veel gepensioneerden met een laag inkomen maar wel gespaard vermogen. Vraagsteller had het over mensen met hoog inkomen die schulden aftrekken. Hiermee wil ik aangeven dat ook mensen met laaginkomen schulden kunnen aftrekken (box 3) als ze (nog) WEL vermogen hebben.
geen enkele burger kan schulden aftrekken van de belasting. Wel eventuele rente over de hypotheek. maar nooit de schuld zelf. Bij de vermogenstoets mogen de schulden van de bank te goeden worden afgetrokken om als dat speel onder de vermogensbelasting uit te komen of minder te hoeven betalen.
ronron1212
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
IEDERE burger mag schulden aftrekken van de te betalen belasting Box 3. Schulden tot € 2900 cq € 5800 vormen sowieso nooit een in mindering te brengen bedrag vermogen Box 3.
ronron1212
12 jaar geleden
dat is alleen maar een vermindering van de eventuele vermogensbelasting. Je krijgt dat niet terug via de belasting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fisbel, het aftrekken van schulden van de te betalen belasting Box 3 kan niet.
Belastingschulden zijn normaliter geen schuld voor Box 3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ronron...elke aftrekpost, ook die van box 1 (hypotheek rente) is nooit meer dan een vermindering op de te betalen belasting. Je krijgt ook via box 1 nooit iets terug (wat je niet eerst betaald hebt). Het enige wat je wel kunt krijgen zonder eerst betalen van belasting is huursubsidie , zorg toeslag ed.
ronron1212
12 jaar geleden
dat klopt reinier
fisbel
12 jaar geleden
De reactie op het antwoord van Ronron was iets te kort door de bocht door mij geformuleerd Hajete: Iedere burger mag schulden aftrekken VAN VERMOGEN BOX 3 waardoor de te betalen belasting Box3 minder wordt.
Maar dat ik dat bedoelde was al wel duidelijk. Een les om de goede bedoelingen ook goed te formuleren.