hoe kan ik doorgeven dat ik geen recht meer heb op hypotheekrenteaftrek?

omdat ik inmiddels een huurwoning heb(huis verkocht) kreeg ik ten onrechte in december nog hypotheekrente terug.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je de ontvangst van de belastingteruggave, niet de hypotheekrente zelf.
Die krijg je niet terug van de Belastingdienst.

Antwoorden (3)

dat komt omdat je renteaftrek berekend word over een heel jaar, als je je huis verkocht heb komt dat vanzelf goed met je aangifte 2011 die je voor april in moet leveren. Al het teveel betaalde moet je dan terug betalen. Voor 2012 krijg je officieel bericht en kan je aangeven dat je die niet meer wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich wel waar, het bovenstaande antwoord.
Maar het bedrag dat je maandelijks krijgt is een voorschot op de (negatieve) aanslag, die je krijgt na afloop van het kalenderjaar.
Als je geen recht (meer) hebt op het voorschot behoor je dat te melden.
Zoek het adres op op onderstaande webpage, en stuur ze een briefje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat voorschot wordt verrekend met de aanslag over 2011.
Mijn bovenstaande antwoord gaf ik om te voorkomen dat je het in januari weer krijgt.
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Teusvh: Het voorschot 2012 wordt NIET verrekend met het voorschot / aanslag 2011
teusvh
12 jaar geleden
Klopt.
Ik bedoelde te zeggen dat het in december ontvangen voorschot wordt verrekend met de aanslag (in 2012) over het jaar 2011.
De fiscale aftrek in de vorm van een voorlopige teruggaaf blijf je krijgen, ook in 2012, totdat je je afmeldt bij de Belastingdienst.
Schriftelijk op papier d.m.v. formulier via 0800 0543 of met internet via de site van de Belastingdienst met je Digid.

Je hebt onlangs een formulier gekregen met de bedragen voor 2012. Daarop kan je de wijziging ook doorgeven.

Toegevoegd na 1 uur:
Niet het tijdstip van de verkoop is bepalend voor de beeindiging van de aftrek maar het tijdstip van de levering van het huis en de aflossing daarbij van de schuld(en) eigen woning, al dan niet op basis van een hypotheek.

Bij de fiscaal aftrekbare kosten mag je rekening houden met de kosten kadaster die de notaris doorberekent voor het royement van de hypotheek en zijn eigen kosten daarbij incl. btw.
Ook de kosten van telefonische betaling van de aflossing eigen woningschuld(en) aan de geldgever
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Stopzetten van de VA2012 (teruggaaf) kan veel simpeler - telefonisch -zie hieronder. Hoeft dus niet via een schriftelijk verzoek op papier. En digitaal de wijziging doorgeven i.c. het invullen van de VA is wat lastig als er al een termijn zit aan te komen (januari 2012)
Er moet dan bij: bijzondere situaties / te verrekenen bedragen het een en ander worden ingevuld.
Andere mogelijkheid zou zijn: je vinkt de eigen woning in de VA niet aan. Belastingteruggave: € 0. De reeds verkregen teruggaaf zal per beschikking moeten worden terugbetaald. Sinds enige tijd kan de wijziging VA (stopzetten) telefonisch worden doorgegeven. Stopzetten VA kan alleen miv 1 januari belastingjaar. Zie info Belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/variabel/voorlopige_aanslag2012/voorlopige_aanslag2012-12.html