Wat voor administratie(voor de belasting) is er nodig voor een bedrijfje dat rond de 25000 euro(contant) omzet per jaar?

Ik wil een bedrijfje beginnen en ik wil dit thuis doen, wat moet ik administreren en wat moet ik kunnen laten zien bij een controle(en wat is de kans op de controle) Alles gaat contant

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Omzet is niet belangrijk, winst en BTW wel.
Voor de BTW moet je sowieso een administratie hebben.
Die mag zeer simpel zijn.
Een lijstje moet inkopen en een lijstje met verkopen.
Als er maar uit naar voren komt hoeveel BTW er binnen komt. Zelf wil je ook weten hoeveel BTW je uitgeeft, anders ga je teveel BTW afdragen.

Rekeningen/bonnen die jij schrijft aan klanten moeten wel aan een paar voorwaarden voldoen. (maar dat is een andere vraag en zeer makkelijk op te zoeken)

Je BTW administratie is meteen de basis voor je gewone administratie.
Dingen die er nog bij kunnen komen zijn vooral kosten die je maakt.

Toegevoegd na 4 minuten:
"lijstje" is bij de meeste starters een excel file.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BTW moet apart.
Daarna je winst berekenen en die opgeven aan de belastingdienst, zolang je onder de 22.000,- winst blijft. (dit bedrag is niet exact en heb ik mondeling te horen gekregen bij de belastingdienst) kan je het gewoon via de normale particuliere aangifte doen. eisen aan rekeningen:
http://www.mkbservicedesk.nl/185/factureren.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je verstandig bent vraag je aan een administratiekantoor een offerte voor het invullen van de BTW aangifte. Dit kan elk kwartaal. Als je een Kamer van Koophandel nummer hebt moet je namelijk wel aangifte doen van de BTW. Op de website vanhet belastingkantoor kun je een voorbeeld vinden wat de wettelijke eisen zijn aan een faktuur. Je kunt wel controle krijgen, vooral als je boekhouding erg 'vaag' is. Bij een schatting door de belastingdienst kun je dan niets aantonen, omdat je niets bijgehouden hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BTW-aangifte is simpel, online een paar getallen invullen. Heen en weer naar het administratiekantoor is meer werkt.
Gewoon goed bijhouden, dus elke dag/week alle inkomsten/uitgaven noteren.
Aantonen heeft niks met administratie te maken, dat is een kwestie van bonnen bewaren.
http://belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/administratie_bijhouden/facturen_maken/facturen_maken-02.html#P46_3035
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je klanten geen factuur hoeven, dan niet. Wel moet je bijhouden hoeveel en wanneer er geld binnenkomt. Bekijk het eens uit de ogen van de belastingdienst:
Jij kan dingen zeer makkelijk zwart doen, door simpelweg geld niet aan te geven.
Aan de andere kant kan je zeer makkelijk geld witwassen, door illegaal verkregen geld wel aan te geven. Maar zoals al gezegd: Voor de belastingdienst gaat het bij jouw om kleine bedragen, als er een logica in zit dan zal je niet snel problemen krijgen.
Dus doe alles eerlijk, schrijf je inkomsten op en bewaar alles, dan zit je altijd goed.
Als je een bedrijf start heb je een administratieplicht. De manier waarop je dat doet is niet echt voorgeschreven, maar uit je administratie moeten de baten en lasten ( opbrengsten en kosten ) blijken, het kasverkeer ( alle contante mutaties ) en de staat van bezittingen en schulden.

Je zou dit kunnen doen met een eenvoudig boekhoudpakket, maar gewoon via excel spreadsheets mag ook.

Onder administratie valt niet alleen de boekhouding ( hierboven beschreven ), maar zakelijke emails ( die een financiële rol spelen ), offertes. Je moet de in- en verkoopfacturen bewaren, bankafschriften, zakelijke correspondentie en natuurlijk je boekhouding ( waarin je alle transacties boekt )

Daar je alles contant gaat doen, is het bijhouden van een kasboek erg belangrijk. De belastindienst gaat daar hoge eisen aan stellen als je echt alles contant doet.

De kans op een controle is moeilijk in te schatten en zal afhangen van je gedrag ten opzichte van de fiscus ( die je de aangiften juist en op tijd ), hoe hoog is je afdracht BTW per periode, wie zijn je klanten, maar over het algemeen is de controlekans vrij klein, bij een dergelijke omzet.

Elk jaar zul je een jaarrekening ( Balans + Verlies&Winstrekening ) moeten (laten) maken. Die is nodig om je aangifte inkomstenbelasting te kunnen doen.

Wees er verder op bedacht, dat de belasting die je moet betalen over de winst ( inkomstenbelasting ), pas wordt aangeslagen als je de eerste jaarrekening hebt ingediend bij je aangifte inkomstenbelasting. Kort erná, zul je dan een voorlopige aanslag krijgen over het dan nog lopende jaar. Er komen dan dus TWEE aanslagen binnen EEN jaar !

Overigens is het ook mogelijk dat je bepaalde kortingen ( zelfstandigen aftrek en startersaftrek ) zou kunnen krijgen die de inkomstenbelasting drukken.