Kun je een donatie doen om belastbaar inkomen voor de DUO omlaag te brengen?

Een kennis van mij heeft teveel verdient en krijgt nu een brief van DUO dat hij teveel verdient heeft en dat die dus zijn stufi en ov jaarkaart moet terugbetalen.

Nu heeft hij 400 euro teveel verdient (in 2010), kun je dit jaar nog 400 euro schenken aan een goed doel, zodat dit je salaris verlaagd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Nee, hier moet je dus erg mee opletten. Je mag rond de €13 000,- per jaar bijverdienen als student (€ 13.215,83 in 2011). Als je hier boven komt vervalt je recht op studiefinanciering en ov-kaart. Heb je deze toch gebruikt, zul je deze moeten terugbetalen.

Je kennis had beter wat minder kunnen werken, nu houdt hij een stuk minder over!

Wat jij met je geld doet, heeft trouwens niets te maken met de belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker maakt het wel uit wat je met je geld doet, niet voor niets zijn er aftrekposten, zoals giften, rente (hypotheek) maar ook voor zorgkosten etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, als je dat goed uitzoekt en eventueel die 400 euro als aftrekpost kan laten gelden, hoef je waarschijnlijk geen stufi meer terug te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zit verschil tussen brlastbaar inkomen en belastbaar bedrag. Je belastbaar inkomen is gelijk aan je loon voor loonheffing, hier hebben aftrekposten geen invloed op.
Dus + van mij.
ronron1212
12 jaar geleden
++
Giften kun je niet meer over 2010 opvoeren.
Dat had in 2010 gemoeten. Wel kan een belastingadviseur misschien nog iets vinden waarmee deze het inkomen kan verlagen. Ik denk daarbij aan het alsnog opvoeren voor aftrek studiekosten..Alles wat ie meer aan studie besteed heeft dan het gift deel + eigenbijdrage (zie bron voor norm bedrag) van de beurs is mogelijk aftrekbaar.

De vraag is dus: Heeft die kennis al een aangifte gedaan en een definitieve aanslag ontvangen? Zo niet dan alsnog aangifte gaan doen....dat mag nog voor 2010...met zoveel mogelijk aftrekposten.
Geld waarvan je weet dat het teruggevorderd wordt is geen gift meer....lijkt me dat je daar rekening mee kan houden met de aangifte, en dat heeft hoe dan ook effect op de aftrekbare studiekosten.

Mocht als gevolg daarvan de terugvordering alsnog vervallen dan behoor je op het moment dat dat bekend wordt (dus in 2011 of 2012) die gift als negatieve studiekosten op te voeren.

Ik ben benieuwd wat er gebeurd als blijkt dat het inkomen door deze terugvordering zo laag wordt (teruggevorderd is geen gift meer) dat ie weer onder die grens valt. Een nieuwe aangifte voor de IB is dan noodzakelijk.

Voor bovenstaande mogelijkheid geef ik geen garantie op succes...niet geschoten is echter altijd mis.

2e mogelijkheid: Onderhandelen en de teruggaaf op basis van "hardheidsclausule" proberen te beperken tot die 400 teveel verdiende euro's.

Toegevoegd na 3 minuten:
ps Een aangifte kan je altijd doen , ook een corrigerende , als er nog geen definitieve is. Je mag hem dus op basis van deze terugvordering wijzigen na eerste indiening. Na een definitieve aanslag, als die al binnen is, heb je nog enkele weken voor bezwaar tegen de aanslag. Dat mag OOK als je eerste aangifte geheel gevolgd maar als je dan alsnog extra aftrekposten wilt/kunt opvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uitleg voor de min in mijn reactie in het antwoord hierboven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan je beter eerst belastingrecht gaan studeren voordat je een min geeft.
Of goed lezen wat ik schreef.
Een schenking in 2011 heeft geen betrekking meer op 2010, dus dat heeft geen zin.

Het enige wat hij nog kan doen, ik neem aan dat hij over 2010 aangifte heeft gedaan voor de belastingdienst, is dat nog eens kritisch na te kijken of er wellicht aftrekposten zijn die hij over het hoofd heeft gezien (inderdaad giften, medisch dieet, etc). Ze kijken naar je belastbaar inkomen, dus niet naar je nettoloon, maar daarvoor moet je wel aangifte doen, anders kijken ze naar je belastbaar loon.

Overigens gaat de maatregel in op het moment dat je boven de grens uitkomt, in dit geval waarschijnlijk per 1 december. Dat betekend dat alleen die maand de studiebeurs en de ov terugbetaald moet worden (met rente wel).

Zoek een (goede) belastingconsulent, vertel die het probleem en die kan je binnen 5 minuten vertellen of het zin heeft om aangifte te doen of niet, ik schat dat, mocht hij de aangifte voor je verzorgen dat dat zo'n € 50,00 kost, informeer vooraf wel naar de kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oké bedankt, hij vertelde het mij vandaag dat die alle stufi moest terugbetalen inclusief ov kaart (zo stond het volgens hem in de brief). Op de site van Duo stond echter alles boven de grens moet worden terugbetaald, maar dan zou dus nog steeds geen recht zijn ov kaart. Maar zoals jij aangeeft, is het dus pas op de maand dat hij teveel verdient heeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees het even na op de site (zie link), ik zou eerst proberen die 400 eraf te krijgen, ga/bel een belastingadviseur, dat kost niets, pas als je een afspraak maakt betaal je.
Voor een aftrekbare gift aan een erkend goed doel (dus met ANBI-erkenning van de Belastingdienst) geldt dat pas het meerdere BOVEN de 1% drempel tot aftrek leidt.
Als je bij voorbeeld € 14.000 bruto hebt dan moet je om je verzamelinkomen op € 13.215 te brengen, in 2011 aan giften € 785+€ 140= € 925 hebben gedaan.