wat zijn de voordelen van zwart werken?

Ik vroeg me af wat nou de voordelen van zwart werken zijn voor de werknemer als voor de werkgever?

Bedankt alvast

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (4)

Nou die verdienen er allebei aan. Een werknemer verdient meer als dat hij wit doet, en een werkgever kost het minder als hij die gene zwart uitbetaald. Dus dat is een win win situatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijv normaal verdient een werknemer 12 euro per uur wit maar verdient zwart 25 euro. Een werkgever kost een werk nemer wit bijv 30 euro per uur en zwart dus 25.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het voordeel zit er in dat er geen belasting afgedragen wordt. De werkgever hoeft dus een lager brutoloon te betalen en de werknemer houdt netto meer over.

Het nadeel is, dat het illegaal is, want je hoort gewoon netjes belasting af te dragen, dat doen wij ook. Een ander nadeel is dat je niet verzekerd bent. Als er iets gebeurt, is dat je eigen verantwoordelijkheid en ben je zwaar de klos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil tussen wit en zwart is voor een werkgever een factor 2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voordelen dus al vermeld hierboven, dus dat je geen belasting betaald en dus meer verdiend en nog vaak een hoger 'bruto' loon krijgt dan normaal.

Maar ook zijn de nadelen erg belangrijk die hier ook op goede vraag staan.

- Je bent rechtenloos.
( - geen doorbetaalde snipper- en vakantiedagen
- geen betaling bij ziekmelding
- als de opdrachtgever weigert te betalen heb jij geen poot om op te staan!)
- Je bent niet verzekerd voor bedrijfsongevallen.
- Je bouwt geen pensioen op.
- Je bouwt geen WW-rechten op.
- Als je een uitkering hebt is het fraude die je je uitkering kan kosten.
- Je draagt niet je steentje bij aan de maatschappij door mee te betalen aan zaken die voor iedereen belangrijk zijn.