Wat moet ik doen om belastinggeld terug te vragen?

Ik heb gehoord dat ik geld terug kan krijgen van de belastingdienst.
Ik weet dat ik aan het eind van het jaar de jaaropgave moet sturen, etc.
Maar hoet weet ik nou wat ik terug kan krijgen.
Ik verdien zonder premies 3,54 en mijn kostprijs is 5,35 per uur.
Is het dan mogelijk dat ik nog geld terug kan ontvangen en wat moet ik verder nog mee sturen?
Daarentegen wil ik natuurlijk niet dat ik geld terug moet betalen, maar volgensmij is dat niet van toepassing.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

je moet bij de belasting een biljet aanvragen dat kan via internet, nooit je jaaropgaaf opsturen, gewoon invullen en dan krijg je vanzelf bericht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds dit jaar gaat dat via de aangifte. Tj biljet enzovoort bestaat niet meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het toch niet over t of j biljet gehad?
je mag 1.987 belastingvrij verdienen, je baas gaat echter uit van een fulltime baan als het gaat om afdragen aan de belastingen.

dusja, kijk hoeveel uur je hebt gewerkt dit jaar, doe dat x 5,35.. als het minder is dan 1.987 krijg je al je betaalde belasting terug, en anders maar een deel.

Toegevoegd na 52 seconden:
en je kan gewoon digitaal je belasting terugvragen, met je digid weten ze precies wat je hebt verdiend en wanneer, dus het is best makkelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij jongeren zit het geloof ik anders. Dan gaat het om een hoger bedrag! Het klopt dat het via de aangifte gaat. Eerder hadden ze er een tj biljet voor maar dat hebben ze afgeschaft. Het kan ook nog een paar ja na dato teruggevraag worden bij belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1 De 1987 is de algemene heffingskorting. Dit is het drempelbedrag van belasting die je moet betalen, niet de hoeveelheid die je verdient. Als je het uit gaat rekenen kom je overigens op ruim 6000 euro belastingvrij uit
Op de site van de belastingdienst kun je het aangifteprogramma downloaden:
http://www.belastingdienst.nl/particulier/teruggaafjongeren/teruggaafjongeren-01.html#P14_818

Klik op het juiste jaar:
http://www.belastingdienst.nl/particulier/teruggaafjongeren/download/

Bij deze link kun je zelf zien hoeveel belasting je terugkrijgt. Klik op: "krijg je geld terug" en beantwoordt de vragen.

http://www.belastingdienst.nl/particulier/teruggaafjongeren/index.html

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+:D
Aan het eind van het jaar download je het aangifteprogramma van de Belastingdienst. Om dit te gebruiken heb je een digi-d nodig. Deze kan je nu alvast aanvragen.

Hoeveel krijg je terug? Ik heb een aantal keer vragen over de belastingaangifte beantwoord en iedere keer kom je met 2500 karakters te kort. Er zitten zoveel ogen en haken aan dat een gedetailleerd antwoord (dat voor iedereen geldt) niet zo goed lukt. Gebruik dus het aangifteprogramma om tot een persoonlijke berekening te komen. Ik geef wat grote lijnen.

Het belastingsystemen kent drie soorten inkomen. Inkomen uit werk en eigen woning (box 1), inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2) en inkomen uit vermogen (box 3). Jouw salaris valt in box 1 en dat betekent dat je te maken krijgt met belastingschijven. Over de eerste €18 628 gaat het om 33%. Stel, je verdient €10 000, dan ben je € 3 333 verschuldigd. Maar als je aangifte gaat doen dan is er zoiets als de algemene heffingskorting: dit is een bedrag dat je van je te betalen belasting af mag trekken. In 2011 is deze € 1987. Dus betaal je €3 333 - 1987 = € 1346. Je betaalt dus in werkelijkheid geen 33% belasting, maar minder.

Je werkgever houdt voor de belastingdienst een deel van je loon in, dit is de loonheffing. Hoeveel er ingehouden wordt hangt af van de situatie. Hiervoor zijn diverse 'tabellen.' Het doel van deze tabellen is om ervoor te zorgen dat mensen aan het eind van het jaar niet of nauwelijks hoeven bij te betalen of terug te krijgen. Deze tabellen houden dus rekening met de algemene heffingskorting, maar ook met een bijzondere korting (genaamd de arbeidskorting, die je krijgt als je werkt), maar niet met bijzondere omstandigheden.

Maar als je onregelmatig werkt, dus iedere maand een ander aantal uren, dan kan het zijn dat aan het eind van het jaar het plaatje niet meer klopt. Ook geldt dat de ingehouden loonheffing voor het vakantiegeld niet volgens de tabel maar volgens het schijventarief ingehouden wordt. Als je weinig inkomsten hebt dan kan het zijn dat daar dus teveel ingehouden wordt. Dan doe je dus aangifte.

Tot slot: om een schatting te maken reken je je bruto jaarinkomsten bij elkaar, bereken hoeveel belasting je moet betalen, trek de algemene heffingskorting eraf. Vervolgens kijk je naar de ingehouden loonheffing (dus al aan de belastingdienst betaald). Is deze hoger dan wat je zou moeten betalen dan krijg je geld terug, is deze lager dan moet je bij betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kan tot circa € 6400 'belastingvrij' worden verdiend. Alle betaalde belasting over € 6400 of minder krijg je terug door aangifte te doen. Dat komt door de heffingskortingen: algemene heffingskorting en arbeidskorting.
fisbel
12 jaar geleden
Je kunt dit testen op het internet. Vraag een vriend die aangifte doet elk jaar om dat met jou gegevens te testen...