Voor de IB (inkomstenbelasting) en PV (premieheffing volksverzekeringen) ben je verplicht aangifte te doen als je een zodanig bedrag moet bijbetalen dat je in aanmerking komt voor een verplichte aanslag.
Dat geldt niet alleen voor inkomsten uit arbeid, uitkeringen en pensioenen, maar ook voor inkomsten in box 3 (spaargelden, aandelen, tweede woning en andere belastbare vermogensbestanddelen).

Toegevoegd na 2 uur:
Als geen aangifte doet, kun je sinds 1 januari 2011 uiteindelijk een flinke boete krijgen, de zogenaamde verzuimboete.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee
alleen als je een aangifteformulier van de Belastingdienst hebt ontvangen of een brief waarin staat dat je aangifte moet doen? Dan ben je verplicht om aangifte te doen. Heb je geen aangifteformulier ontvangen, dan hoef je geen belastingaangifte te doen, maar het kan altijd interessant zijn om te kijken of je in aanmerking komt voor teruggave van belastinggeld
zie onder ander webstie belastingservice.nl

Toegevoegd na 1 uur:
hier staat het ook heel duidelijk
http://belastingdienst.nl/particulier/aangifte_doen_hoe_werkt_dit/aangifte_doen_hoe_werkt_dit-01.html

Toegevoegd na 1 uur:
Oke er staat een maar...sorry niet gezien,maar hier staat alles duidelijk wanneer wel of niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent verplicht om belastingaangifte te doen als:
* Je er door de belastingdienst voor uitgenodigd bent.
* Als je volgens de belastingregels meer dan €44 belasting moet bijbetalen. In dat geval ben je verplicht om de Belastingdienst voor 1 juli te verzoeken om je een aangiftebrief te sturen. (Je kan ook voor 1 juli uit jezelf een aangifte versturen, dan heb je ook aan je plicht voldaan).

Normaliter houdt je werkgever al een deel van je loon in (loonheffing). Als je verder een regelmatige baan hebt (elke week 40 uur per week) dan zou je aan het eind van het jaar uit moeten komen. Dat wil zeggen: dan heb je al genoeg belasting betaald.

Maar als je extra inkomsten hebt, zoals bijvoorbeeld alimentatie, freelance werk of winst uit onderneming dan kan het zijn dat je te weinig belasting betaald hebt, en dan moet je zelf het initiatief nemen (als de belastingdienst je niet voor is).

Als je recht hebt op aftrekposten (studiekosten, hypotheekrente) dan kan het zijn dat je teveel belasting betaald hebt. Vaak laten mensen dan tussentijds al het teveel aan ingehouden belasting terugbetalen: de zogenaamde voorlopige teruggaaf. Maar je bent dan niet verplicht om aangifte te doen, het mag natuurlijk wel. Dat mag overigens tot 5 jaar na het aflopen van het belastingjaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ maar ook in een 'regelmatige' baan kan er sprake zijn van loonbetalingen buiten de periodieke betalingen.
En niet alleen als je 40 uur per week werkt. Ook van andere inkomsten uit arbeid, zoals betaald klussen of schoonmaakwerk, dien je zelf aangifte te doen, omdat de opdrachtgever meestal niet verplicht is om loonheffing op de vergoeding in te houden.
Ja ,ook al krijg je geen aanslag ! Indien je geld verdient ,en niet in loondienst bent ,of wel en je verdient er bij . Zeker indien het een substantieel bedrag is ,en je uitgaven meer zijn dan je officieel verdient ,of wat je uitkering ,of wat vr inkomsten er ook mogen zijn ,ze weten je vaak nog na jaren tevinden .zeker als er een aan gifte biljet binnen komt . Vind je dat lastig vraag deskundige hulp .evt bij de belasting dienst.